Finnish Business -tapahtuma keräsi Moskovaan 400 osallistujaa

Venäjän kohentuneet talousnäkymät heijastuivat Suomalais-Venäläisen kauppakamarin vuosittain järjestämän Finnish Business -verkostoitumistapahtuman osallistujamäärään. Torstaina 20. lokakuuta järjestetyssä tapahtumassa venäläisille yritysedustajille esittäytyi 67 suomalaista yritystä ja elinkeinoelämän organisaatiota. Tapahtuma keräsi yhteensä 400 suomalaista ja venäläistä osallistujaa, mikä oli hieman enemmän kuin Pietarissa viime vuonna järjestetyssä vastaavassa tapahtumassa.

Mikko Hautala, joka tervehdyksessään kertoi suomalais-venäläisestä talousyhteistyöstä ja onnitteli 70 vuotta täyttänyttä Suomalais-Venäläistä kauppakamaria. Hautala muistutti samalla, että maiden välisen kaupan kehittämisestä keskustellaan seuraavan kerran Suomen ja Venäjän hallitusten välisen talouskomission kokouksessa Moskovassa marraskuussa 2016. Kokous on järjestetty edellisen kerran vuonna 2013.

Venäläisten tervehdyksen seminaarille esitti Moskovan alueen hallituksen varapuheenjohtaja, innovaatioista ja investoinneista vastaava Denis Butsajev, joka kertoi yleisölle Moskovan alueesta ja sen investointimahdollisuuksista.

Seminaariosuudessa puhuivat myös Teknos Groupin konsernijohtaja Paula Salastie, Aspo Oyj:n toimitusjohtaja Aki Ojanen, East Office:n toimitusjohtaja Raimo Valo sekä SVKK:n toimitusjohtaja Jaana Rekolainen. Seminaarin moderaattorina toimi Sberbankin Vice President Jyrki Talvitie. Puheenvuoroissa kuultiin suomalaisyritysten kokemuksista Venäjällä toimimisesta sekä keskusteltiin Venäjän talouden ja maiden välisen talousyhteistyön nykytilasta ja tulevaisuudennäkymistä.

Seminaarin jälkeen tapahtuma jatkui verkostoitumistorilla, jossa suomalaisten ja venäläisten yritysten Jaana Rekolainenja organisaatioiden edustajilla oli mahdollisuus tavata toisiaan. Verkostoitumistilaisuudessa mukana olleet toimijat oli jaettu neljään teemaluokkaan; tuotanto, rakentaminen, terveysteknologiat ja Suomen investointimahdollisuudet.

Ennen seminaariosuutta järjestetyssä lehdistötilaisuudessa venäläismedian edustajille esittäytyivät Finnish Business -tapahtuman pääyhteistyökumppanit YIT, Ruukki Construction, Skaala ja Helsinki Centre. Lehdistötilaisuudessa oli paikalla toimittajia kahdestakymmenestä venäläisestä julkaisusta.

Finnish Business tapahtuman yhteydessä järjestettiin tänä vuonna myös kaksi oheisseminaaria, Jaana Rekolainenjoiden aiheina olivat lakiasiat ja Suomen investointimahdollisuudet.

– Tapahtuma onnistui yli odotusten ja olemme iloisia siitä, että niin monet suomalaiset yritykset näkevät Venäjällä mahdollisuuksia ja ovat onnistuneet myös hyödyntämään niitä haastavassakin taloustilanteessa. Lievästi kohentuneet Venäjän talousnäkymät heijastuivat myös tapahtuman yleiseen tunnelmaan, joka oli selvästi positiivisempi kuin viime vuoden vastaavassa tapahtumassa, sanoo Suomalais-Venäläisen kauppakamarin toimitusjohtaja Jaana Rekolainen.

Lisätiedot:

Jaana Rekolainen, toimitusjohtaja, SVKK