EastCham vuonna 2023: ”Eniten uutta tulee uusien sisältöjen kautta”
Ensi vuonna kamarilla tutustutaan uusien markkinoiden saloihin yhä syvemmin.
Joulukuun lumimyrskyt kuvaavat hyvin monen yrityksen tämänhetkistä tilannetta – tuiverrus on kovaa ja näkyvyys heikko. Venäjän-kauppaa käyneet yritykset ovat joutuneet käymään tänä vuonna läpi mittavia rakenteellisia muutoksia, ja koska EastCham koostuu juuri näistä yrityksistä, on sama eksistentiaalinen pohdinta ollut myös kamarilla edessä.
– Se polku, jota helmikuun 24. päivän jälkeen lähdettiin kolaamaan, oli aika looginen. Vastaus kysymykseen ”mitä” oli aika helppo löytää. Hyvän vastaanoton tämä meidän uusi ajatuksemme ja nimemme on saanut joka puolelta, sanoo EastChamin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Salonen.
Yritykset ovat lähteneet etsimään uusia, Venäjän korvaavia markkinoita Keski-Aasiasta, Etelä-Kaukasukselta ja itäisestä Euroopasta, minkä myötä myös EastCham laajensi toiminta-aluettaan ja vaihtoi nimensä syyskuussa ylimääräisessä jäsenkokouksessa. Keski-Aasia ja Etelä-Kaukasia tarjoavat kasvavia talouksia ja uuteen asemaan nousseita kuljetusreittejä, Ukrainassa puolestaan on tulevaisuudessa edessä jälleenrakentaminen.
Venäjää ei silti ole unohdettu – ensi vuonnakin monilla jäsenyrityksillä on Venäjällä keskeneräisiä asioita, joissa tarvitaan tukea, oli tilanne mikä tahansa. Venäjä-seuranta jatkuu, ja EastCham auttaa exit-prosesseissa ja neuvoo pakotteissa.
– Se, mikä on aikaisemmin ollut meidän voitamme ja leipäämme, eli vientimahdollisuuksien esiintuominen ja markkinamahdollisuuksien näyttäminen, ei enää tulee tapahtumaan Venäjällä, vaan näissä uusissa maissa, Salonen sanoo.
Jäsenyyden ydin säilyy ennallaan
Jäsenyrityksille EastChamin muutos tuo siis uusia markkinoita, mutta ydintekeminen säilyy ennallaan. EastCham tuottaa ajankohtaista tietoa ja uutisia kohdemarkkinoilta, järjestää klubitilaisuuksia ja verkostoitumisen mahdollisuuksia niin livenä kuin etänä sekä tarjoaa koulutusta ajankohtaisista asioista. EastChamin tavoitteena on luoda yhteyksiä uusille markkinoille, valvoa suomalaisten yritysten etua ja vaikuttaa kauppapolitiikkaan.
Team Finland -vierailut kohdistuvat uusiin maihin. Ensi vuonna tärkein tehtävä Team Finland -työssä on muodostaa kokonaiskuva uusien markkinoiden kysyntä- ja kilpailutilanteesta sekä suomalaisten yritysten kiinnostuksesta näitä markkinoita kohtaan.
– Jäsenyyden osalta voi sanoa, että mitään uutta pyörää tässä ei olla keksimässä, kehitämme tätä nykyistä palvelukonseptia. Eniten uutta tulee uusien sisältöjen kautta, niin että sisällöt vastaavat tätä uutta todellisuutta ja maantiedettä, jossa elämme, kertoo EastChamin toimitusjohtaja Jaana Rekolainen.
”Sisällöt vastaavat uutta todellisuutta ja maantiedettä.”
Rekolainen kehottaa jäsenyrityksiä olemaan yhteydessä aiheista, joista jäsenyrityksissä kaivataan lisää tietoa. Toiveet huomioidaan tapahtumien ja koulutusten suunnittelussa. Suuntana on, että englanninkielisiä palveluita ja viestintää vahvistetaan ja englanninkielisiä tapahtumia järjestetään aiempaa enemmän.
EastCham investoi murrokseen
Päättyvä vuosi on ollut kaikille taloudellisesti haastava. EastChamin hallitus on vahvistanut ensi vuodelle budjetin, joka on miinusmerkkinen.
– Me näemme, että meidän on tässä tilanteessa ihan välttämätöntä itse satsata ja investoida tähän murrostilanteeseen, käyttää niitä reservejä, joita EastChamilla on, että pystymme ottamaan haltuun nämä markkinat, Rekolainen sanoo.
Samalla jäsenmaksuja päivitettiin tavalla, joka hyödyttää jäsenyrityksiä haasteellisessa tilanteessa. Jäsenmaksut perustuvat jatkossakin yrityksen liikevaihtoon. Alimman jäsenmaksuluokan liikevaihtorajaa nostettiin, joten yhä useampi yritys mahtuu nyt alimpaan 375 euron jäsenmaksun luokkaan. Kaksi ylintä jäsenmaksuluokkaa yhdistettiin, jolloin korkein jäsenmaksu on 1 800 euroa aiemman 2 500 euron sijaan.
Työ uusilla markkinoilla ja uuden EastChamin kehittämisessä on vasta alkanut. Sekä Salonen että Rekolainen korostavat jäsenyritysten aktiivisuuden merkitystä kamarin toiminnalle. Yhdessä lapioiden nietokset ovat kevyempiä ja tie uusille markkinoille aukeaa nopeammin. Joulukuun lumimyrskyt ovat osoittaneet myös sen, kuinka auringon jälleen paistaessa ilma on kirkas ja näkyvyys hyvä. Aurinkoinen sää on ennemmin tai myöhemmin vuorossa myös kaupassa ja taloudessa.
Salonen ja Rekolainen esiintyivät EastCham vuonna 2023 -jäsentilaisuudessa 13.12.2022.