Pietarilainen vähittäiskauppayhtiö laajentaa 140 miljoonalla eurolla
Intertorgin liikevaihto oli viime vuonna 80 miljardia ruplaa.
Pietarilainen vähittäiskauppayhtiö Intertorg on ilmoittanut investoivansa tänä vuonna yhteensä 140 miljoonaa euroa ruokakauppaketjujensa laajentamiseen. Intertorg omistaa ruokakauppaketjut Narodnaja Semjan ja Idean. Intertorgilla on myös hollantilaisen Spar-kauppaketjun oikeudet Venäjällä.
Intertorg rahoittaa investoinnit omilla varoillaan ja Sberbankilta saadulla lainalla. Yhtiön tavoitteena on avata kuluvan vuoden aikana 30 uutta Narodnaja Semja ja 30 Spar-ketjun ruokakauppaa Luoteis- ja Keski-Venäjällä. Lisäksi Intertorg suunnittelee rakentavansa kolme hypermarketia Pietariin ja Pushkiniin.
Intertorgin liikevaihto oli viime vuonna 80 miljardia ruplaa ja tänä vuonna yhtiö on asettanut tavoitteekseen rikkoa 100 miljardin ruplan liikevaihdon. Yhtiön omistamilla tai hallinnoimilla ketjuilla on yhteensä 468 ruokakauppaa pääosin Luoteis-Venäjällä ja Moskovan alueella. Yhtiön osuus Pietarin elintarvikekauppamarkkinoilla on noin 11 prosenttia.
Delovoy Peterburg -lehden haastatteleman asiantuntijan mukaan Intertorgin laajenemissuunnitelma on nykytilanteessa yltiöoptimistinen, sillä elintarvikkeiden vähittäiskaupan kilpailu Pietarissa on erittäin tiukkaa. Asiantuntijan mukaan Intertorgin tuottavin ketju on Spar, jonka kaupoissa liikevaihto on keskimäärin 20-30 prosenttia suurempaa kuin yhtiön muilla ketjuilla.
Toukokuussa 2015 Intertorg ilmoitti aloittavansa yhteistyön Prisman kanssa muun muassa sisäänostoissa.