Venäjän-kaupan barometrin puhelinhaastattelut alkavat - "Millaisia ovat yritysten odotukset tässä varsin ristiriitaisessa tilanteessa?"
Tulokset julkistetaan 28. huhtikuuta.
Venäjän-kaupan barometrin kevään 2021 tutkimuksen puhelinhaastattelut alkavat maanantaina 1. maaliskuuta ja kestävät noin kuukauden. Tutkimuksen toteuttaa Taloustutkimus Oy.
Barometritutkimus selvittää Venäjän-kaupan lähitulevaisuuden näkymiä ja suomalaisten yritysten mielipiteitä tämän hetken haasteista. Syksyn 2020 tutkimus osoitti, että yritykset kokevat Venäjän-kaupan suurimmiksi haasteiksi koronaviruksen ja heikentyneen ruplan. Yritysten toiminnassa korostuu nyt Venäjällä läsnäolon merkitys, mikä näkyy etäyhteyksien, paikallisten tiimien ja kumppaniverkostojen hyödyntämisenä.
Syksyllä kysyimme, onko koronapandemia muuttanut yritysten suunnitelmia Venäjällä. Vastaajista 64 prosenttia ei ole muuttanut strategiaansa tai liiketoimintasuunnitelmiaan Venäjällä koronakriisin vuoksi, 36 prosenttia on muuttanut joko kriisin avaamien mahdollisuuksien tai siitä johtuvien haasteiden takia. Tänä keväänä selvitämme, miten yritykset odottavat koronakriisin muuttavan Venäjän markkinoita.
– Kiinnostavaa on kuulla, millaisia ovat yritysten odotukset tässä varsin ristiriitaisessa tilanteessa. Venäjällä on ilmassa rokoteoptimismia ja näkymät sekä teollisuudessa että palvelusektorilla ovat kääntymässä positiivisiksi. Toisaalta kireät tunnelmat kansainvälisissä suhteissa ja Venäjän sisäpolitiikassa lisäävät epävarmuutta markkinoilla, pohtii Suomalais-Venäläisen kauppakamarin toimitusjohtaja Jaana Rekolainen kevään tutkimuksen kynnyksellä.
Tulokset julkistetaan 28. huhtikuuta järjestettävässä Venäjän-kaupan barometrin julkistamistilaisuudessa, tutkimuksen toimeksiantajien nettisivuilla ja muissa julkaisuissa.
Taloustutkimus Oy toteuttaa Venäjän-kaupan barometritutkimuksen Business Team for Russia (BTR) -toimijoiden eli Suomalais-Venäläisen kauppakamarin, East Office of Finnish Industriesin, Elinkeinoelämän keskusliiton, Keskuskauppakamarin ja Suomen Yrittäjien toimeksiannosta kaksi kertaa vuodessa.
Ilmoittaudu julkaisutilaisuuteen:
Lue lisää:
Tuore Venäjän-kaupan barometri: Sitoutuminen Venäjän markkinaan näkyy yritysten toimissa