Markkinoinnista tulee nyt entistä personoidumpaa
Techart suosittelee tekemään markkinoinnista yhä digitaalisempaa, mutta panostamaan myös yksilölliseen dialogiin asiakkaan kanssa.
Teksti Inga Kairo Käännös Patrik Saarto Kuvat Techart
Moskovalaisen Techartin toimitusjohtajan Ilja Nikulinin on vaikea antaa lyhyttä vastausta siitä, mitä hänen johtamansa yritys tekee. Techartin palvelut liikkuvat markkinoinnin, digitransformaation,
integraation, muutosjohtamisen, henkilöstöjohtamisen ja konsultoinnin välimaastossa. Markkinointialan venäläisissä listauksissa yritys kuuluu kärkikaartiin. Yritys on myös Venäjän vientikeskus RETs:n akkreditoitu ulkomaisia markkinoita analysoiva toimisto.
Kasvutarina alkoi syyskuussa 1999 digimarkkinoinnista, josta palvelut laajenivat ensin tutkimukseen ja analyysiin ja sitten konsultointiin.
– Pitkäaikaisten kumppanuuksien ansiosta saamme usein epätavanomaisia ja laaja-alaisia projekteja, joissa tarjoamme asiakkaille innovatiivisia ja kokeilevia lähestymistapoja uusinta länsimaista kokemusta ja konsulttiyhtiön käytäntöjä hyödyntäen, Nikulin kuvailee yhtiön toimintaa.
Vuosien varrella projekteja on ollut yli 12 000, joista Nikulinin on vaikea valita suosikkeja. Jos mieluisimpia on valittava, ne ovat juuri niitä pitkäkestoisimpia. Keskimäärin nykyisten asiakkaiden kanssa on tehty yhteistyötä jo seitsemän vuotta, pisimmät suhteet ovat jatkuneet tauotta jo vuodesta 2000.
Joukossa on ollut esimerkiksi museon konseptin laadintaa, pikarautatiehen vaadittavien rakennusmateriaalien analyysiä, teollista muotoilua ja erilaisia digitaalisen markkinoinnin kokonaisuuksia. Osaamisen kovimmassa ytimessä ovat teollisuus ja B2B-viestintä, asiakkaina ovat useimmiten keskikokoiset tai sitä pienemmät yritykset.
– Kokemusta on kertynyt etenkin rakennusmateriaalien, öljy- ja kaasusektorin, teollisuuden koneiden, terveydenhuollon teknologian, puunjalostuksen, jätteiden käsittelyn ja maatalouden aloilta, Nikulin listaa.
Ulkomaisista yrityksistä Techart on tehnyt yhteistyötä etenkin saksalaisten, itävaltalaisten ja sveitsiläisten yritysten kanssa. Suomalaisten yritysten kanssa Techartilla on ollut viitisenkymmentä projektia pääosin digimarkkinoinnin ja analyysin saralla. Referenssien joukosta löytyy esimerkiksi maaliyhtiö Tikkurila. Saksaa varten yrityksen tietotaito on koottu jopa omaan ”keskukseen” yrityksen sisällä ja samanlainen on mahdollista luoda myös suomalaisten yritysten kanssa tehtävää yhteistyötä varten.
Markkinoinnin mosaiikki
Nikulinin mukaan markkinointi on ala, jolla ei ole salaisuuksia. Markkinointi sirpaloituu joka vuosi pienempiin osiin. Asiakasryhmät, tuoteryhmät, palvelut, sisällöt, kanavat, työkalut, metodit, kontaktipisteet
– kaikki muuttuvat nopealla tahdilla. Voittava lähestymistapa on Nikulinin mukaan systeeminen, luova, sopeutuva ja nopea. Techart suosittelee digitalisoimaan markkinoinnin, mutta samalla tekemään siitä entistä yksilöllisemmän dialogin asiakkaan kanssa. Yritysten on syytä hajauttaa se eri maiden, jopa
eri kaupunkien ja asiakkaiden tasolla eroavaisuuksien huomioimiseksi.
– Globaaleja trendejä ovat ketterä ohjelmistokehitys, hajautetut toimintamallit, organisaatiomuutokset, asiakaslähtöisyys, ekosysteemit sekä markkinoinnin teknologisoituminen ja robotisaatio, Nikulin luettelee.
Techart itse on muodostanut henkilöstöstään seitsemän joukkuetta, joista kussakin on 7-25 työntekijää. Analyyttistä tehtävää varten saatetaan perustaa vain kolmen hengen työryhmiä, laajempia markkinointikokonaisuuksia toteutetaan jopa 15 hengen työryhmissä. Kaikkiaan Techartissa on 180 työntekijää, joiden lisäksi käytetään myös ulkopuolisia asiantuntijoita. Techart on menestynyt myös työnantajavertailuissa.
Yrityksessä rohkaistaan aktiivisiin ja terveisiin elämäntapoihin – työntekijöille on tarjolla urheilusali, yrityksen oma lääkäri ja jopa matkakerho.
Koronakriisi iski yritykseen pahiten huhti-toukokuussa. Moni asiakas joutui lyömään jarrut pohjaan ja Techartin operatiivinen tulos niiasi jopa kolmanneksen. Liiketoiminta palautui kuitenkin ennalleen jo heinä-elokuussa ja loppuvuosi näyttää lupaavalta. Lupaavana yritys näkee tulevaisuuden myös pidemmällä tähtäimellä.
– Nykyaikaiset välineet, laaja palveluvalikoima, yli 20 vuoden kokemus ja vakioasiakkaiden luottamus
– kaikki ne mahdollistavat meille kilpailun maailman johtavien konsulttiyritysten kanssa, Nikulin visioi.
Artikkeli on julkaistu Venlassa 2/2020.