Skip to Content
Klubit

Rauhallinen meri ei tee hyviä merimiehiä – Venäjän markkinoilla tottuu tyrskyihin

Sumuisina päivinä satamakaupungeissa voi kuulla laivojen tuuttaavan toisilleen. Jykevin sumutorven törähdyksin ne vaihtavat kuulumisia yhteisen tilannekuvan muodostamiseksi. Sumuisiksi on pitkin viime vuotta kutsuttu myös kansainvälisen kaupan ja talouden näkymiä, ja näin oli myös Venäjällä.

Kevään Venäjän-kaupan barometri osoittaa sankimman sumuverhon jo hälvenneen, mikä on tarjonnut uusia kiintopisteitä navigointiin Venäjän markkinoilla. Barometrin vastaajista 62 prosenttia uskoo koronakriisin muuttavan Venäjän markkinat pysyvästi. Tuotteita on markkinoitu, kauppaa käyty ja yhteyksiä pidetty sumun läpi etänä ja tämän uskotaan jäävän pysyväksi ilmiöksi.

Viime syksyn mittauksen jälkeen kauppa on jo lähtenyt kasvuun teollisuudessa ja kaupan alalla etenkin pienissä yrityksissä, tuoreet tulokset kertovat. Vaikka korona lienee hiljalleen väistyvän, jää heikko rupla vielä vientiyritysten harmiksi.

Jokainen yritys kokee Venäjän-kaupan tyrskyt omalla tavallaan. Yleiset piirteet yksittäinen toimija tuntee kuitenkin hämmästyttävän hyvin päivittäisessä työssään, totesi metsäkonevalmistaja Logsetin Venäjän maajohtaja Juha Kirvesniemi kommenttipuheenvuorossaan kevään barometrin julkaisutilaisuudessa. Logsetin kohdalla erilaista on ollut se, että ruplan kurssilasku ei kolahtanut yhtä kovaa kuin monilla muilla aloilla.

– Venäjällä metsäkoneostajat vuokraavat metsää yleensä 49 vuodeksi ja maksavat metsäalueista joka kuukausi, hakattiin niitä tai ei. Huonoin vaihtoehto on hakkaamatta jättäminen. Vaikka koneiden hinta kurssista johtuen kallistui, ostot jatkuivat, Kirvesniemi kertoi.

”Vaikka koneiden hinta kurssista johtuen kallistui, ostot jatkuivat.”

Logset on vuonna 1992 perustettu metsäkonevalmistaja, joka tekee tavaralajimenetelmän koneita Vaasassa yli 40 miljoonan euron liikevaihdolla. Yrityksen kuormatraktoreita, harvestereita ja harvesteripäitä viedään yli 30 maahan. Logset valmistaa ainoana maailmassa hybridiharvestereita.

Venäjälle Logset on myynyt vuodesta 2008. Nykyään myynti- ja huoltoverkosto kattaa koko Venäjän ja painopiste siirtyy hiljalleen Luoteis-Venäjältä kohti itää tavaralajimenetelmän yleistyessä idässäkin. Logset odottaa Venäjän osuuden liikevaihdosta olevan tänä vuonna 25 prosenttia ja ensi vuonna vielä enemmän. Ei ihme, sillä Venäjä tarjoaa neljäsosan maailman metsävarannoista ja savottaa riittää.

Kirvesniemen mukaan kysyntä on ollut alkuvuonna tavallista vilkkaampaa ja loppuvuodestakin odotetaan hyvää. Hakkuita kirittävät puunjalostusteollisuuden investoinnit ja ensi vuonna häämöttävät pyöreän puun korotetut vientitariffit. Kilpailu on koventunut ja komponenttien saatavuus heikentynyt, mutta koronavuosi on koulinut Logsetista ja venäläisistä jälleenmyyjistä entistäkin kovempia tekijöitä.

”Koronavuosi on koulinut Logsetista ja venäläisistä jälleenmyyjistä entistäkin kovempia tekijöitä.”

Olkoon siis sumuisaa ja tyrskyisää, ei haittaa. Venäjällä tottuu merenkäyntiin joka tapauksessa.

– Lohduttavana kaikille sanoisin näin kohtuullisen pitkään Venäjä-asioissa pyörineenä, että rauhallinen meri ei koskaan tee hyviä merimiehiä, Kirvesniemi summasi sanontaa siteeraten.

Ei kuplia asuntomarkkinoilla

Barometrin julkaisupäivänä Suomenlahti oli tyyni, kertoi toisen yrityskommentin pitänyt Teemu Helppolainen, YIT:n Asuminen Venäjä -segmentin johtaja. Merimaiseman ohella Helppolaisen pietarilaisesta ikkunasta on voinut nähdä ruokalähettien ja verkkokauppojen autojen yleistyneen katukuvassa. Tämä kertoo juuri siitä digitalisaation vahvistumisesta, josta myös barometrin tulokset viestivät.

– Digin merkitys on merkittävästi kasvanut viimeisen vuoden aikana. Emme mitenkään olisi vuosi sitten maaliskuun alussa uskoneet, että viime vuoden aikana myymme Venäjällä yli 4000 asuntoa, joista suurimman osan ilman fyysistä tapaamista asiakkaiden kanssa, eli eri tavoin netissä, Helppolainen kertoi.

YIT on tunnettu suomalainen rakennusyhtiö ja kaupunkikehittäjä, joka toimii kymmenessä maassa asumisen, toimitilojen, kiinteistöjen ja infran parissa. Asuminen Venäjä -segmentin liikevaihto vuonna 2020 oli 305 miljoonaa euroa, joka oli noin kymmenys koko konsernin liikevaihdosta. YIT:n historiassa Venäjä on ollut mukana jo vuosikymmeniä.

”Digin merkitys on merkittävästi kasvanut viimeisen vuoden aikana.”

Venäjän asuntomarkkina oli viime vuonna niin vahvassa myötätuulessa, että on puhuttu jopa kuplasta. Perusteluiksi osoitetaan usein koronatoimeksi lanseerattua, valtion tukemaa 6,5 prosentin asuntolainaa. Tosiasiassa kuplaa ei ole, eikä kaikki selity asuntolainaohjelmalla, vaan taustalla on syvempi muutos. Samalla kun lainalla ostaneiden määrä on kasvanut, on omalla rahalla ostaneiden määrä laskenut. Helppolaisen mukaan asuntoja hankitaan yhä pääosin omaan käyttöön, mutta uutena ilmiönä eräs tutkimus kertoi, että jo 28 prosenttia ostajista vuokraa asunnon eteenpäin. Yhä useampi venäläinen on ennätysalhaisten korkojen oloissa ryhtynyt asuntosijoittajaksi, mutta ei kuitenkaan hinnannousun vaan vuokratuoton toivossa.

Kuplaa ei asuntomarkkinoilla ole odotettavissa lähitulevaisuudessakaan, sillä aloituksia on ollut luovutuksia vähemmän, mutta myötätuuli välittyy seuraavaksi rautakauppaan ja sisustustuotteisiin. Asuntolainoihin on otettu asuntojen viimeistelyn verran ekstraa.

– Tämä antaa näkemyksemme mukaan mahdollisuuksia notkeille, moderneille rakennusmateriaalien ja rautakauppatavaroiden valmistajille, jotka pystyvät hyödyntämään tämän nykyisen digisuuntauksen, Helppolainen vinkkasi.

Jos vilkas investoiminen yllätti asuntomarkkinoilla, niin sama tahti on ollut myös yrityspuolella. Helppolaisen mukaan varsinkin keskisuuret yritykset alkoivat investoida kesästä alkaen ja ostopäätöksiä tonteista YIT:n Pietarissa sijaitsevasta Greenstate-teollisuuspuistosta on tehty nopeasti. Lisäksi suurten yritysten keskuudessa on vain vuodessa alkanut kuulua puhe kestävästä kehityksestä ja vastuullisuudesta, siis ESG:stä.

Pandemian puhkeaminen säikäytti toki myös rakennusalalla. Huhtikuussa 2020 tultiin hetkellisesti alas etenkin Moskovassa ja Pietarissa. Alueet osoittautuivat alun hämmennyksessä olevan yllättäen vakaampia ja myös niihin liittyen Helppolaisella on tarjota vinkki.

– Olemme edelleen sitä mieltä, että suomalaisten yritysten, jotka ajattelevat pitemmällä tähtäimellä Venäjää ja markkinaosuuksien kasvattamista, niin alueellisissa isoissa kaupungeissa markkinaosuuksien ottaminen on helpompaa.

”Alueellisissa isoissa kaupungeissa markkinaosuuksien ottaminen on helpompaa.”

Maata on siis näkyvissä ja satamissa tilaa suomalaisille yrityksille. Sumutorven tavoin barometrin tulokset ja julkaisutilaisuudessa kuullut kommentit antavat merkkejä siitä, missä vertaiset seilaavat. Hyväksi havaituista reiteistä ja riskialttiista karikoista on hyvä jakaa vinkkejä myös selkeällä säällä. Olipa Venäjän markkinoilla tyyntä tai myrskyisää, purjehdimme samalla merellä.

Kevään 2021 Venäjän-kaupan barometri julkaistiin 28.4. Barometri on kaksi kertaa vuodessa tehtävä haastattelututkimus suomalaisten yritysten näkymistä Venäjällä. Tutkimuksen tilaavat Suomalais-Venäläinen kauppakamari, Elinkeinoelämän keskusliitto, Keskuskauppakamari, East Office of Finnish Industries ja Suomen Yrittäjät sekä toteuttaa Taloustutkimus.

Tutustu tuloksiin:

Suomalaisyritykset: Korona jättää pysyvän jäljen Venäjän markkinoihin

Venäjän-kaupan barometri, kevät 2021

Back top top