Miten toimit oikein pakoteympäristössä?
Sisältö:
Tunne asiakkaasi Varoitusmerkit Pakoteprosessin rakentaminen🔒
Pakoteriskeistä ja niiden torjunnasta on tullut osa kansainvälistä kauppaa. Tälle sivulle on koottu ohjeita, kuinka toimia oikein pakoteympäristössä. Keskeistä on tuntea asiakkaansa, huomata varoitusmerkit mahdollisesta pakotteiden kiertämisaikomuksesta sekä rakentaa yritykseensä luotettava, sisäinen pakoteprosessi. Prosessi ja havainnot on dokumentoitava sekä yrityksen omaan käyttöön että näytettäväksi tarvittaessa viranomaisille.
Sivun sisältö on luettavissa jäsentunnuksilla.
KYC – know your customer, tunne asiakkaasi
Yritysten on varmistettava, että niiden tuotteet eivät päädy kaupan jälkeen vääriin käsiin. Pakotteet ovat velvoittavia riippumatta siitä, onko tuote päätymässä pakotteiden alaiselle loppukäyttäjälle tai Venäjälle suoraan vai kiertoreittiä kolmannessa maassa olevan yrityksen kautta. KYC-prosessissa on selvitettävä aluksi itse tuotteen pakotteenalaisuus sekä kauppakumppanien mahdolliset pakotelistaukset. Myyjällä on tietynasteinen selonottovelvollisuus kaupan olosuhteista.
✔️ saadaan asiakkaalta tietoja tämän projektista, eli mikä tarkoitus kaupalla on kohdemarkkinalla toteutettavassa projektissa
✔️ selvitetään, sopiiko kaavailtu vienti luontevasti asiakasyrityksen toimintaprofiiliin – esimerkiksi jos kaivosyhtiö tilaa kaivosmineraalien louhintaan soveltuvaa laitteistoa asennettavaksi tilaajan kotimaassa sijaitsevaan kaivoshankkeeseen, kauppa vaikuttaa perustellulta
✔️ selvitetään millaista toimintaa asiakasyrityksellä on kohdemarkkinalla ylipäätään
✔️ selvitetään myös asiakkaan mahdolliset Venäjän toiminnot: soveltuuko kaupan kohde myös Venäjän toimintojen käyttöön, eli onko tästä johtuvaa riskiä, että kaupan kohde siirtyykin Venäjälle pakotteiden vastaisesti
✔️ saadaan loppukäyttäjätodistus kohdemarkkinalla sijaitsevalta asiakkaalta
✔️ sopimukseen sisällytetään pakotteiden noudattamiseen velvoittava lauseke
Varoitusmerkit – yrittääkö kiinnostunut asiakas kiertää pakotteita?
Vastuullisen yrityksen on tunnistettava tilanteet, joissa potentiaalisella asiakkaalla on epärehelliset syyt kaupalle. Kansainvälinen kokemus on osoittanut, että tietyt ”punaiset liput”, eli varoitusmerkit, voivat viitata todennäköiseen tavoitteeseen kiertää pakotteita.
Peiteoperaatiot ja yritysjärjestelyt
❌ käytetään peiteyhtiöitä tai monimutkaisia omistusjärjestelyjä todellisen omistuksen, rahoituksen lähteen tai peiteoperaatioon liittyvien maiden häivyttämiseksi
❌ käytetään peitenimiä välittäjien ja loppukäyttäjien todellisen henkilöllisyyden salaamiseksi
❌ asiakas käyttää henkilökohtaisia sähköpostiosoitteita yrityksen sähköpostiosoitteiden sijaan
❌ yrityksen osoitteena on asuinosoite tai osoite on yhteinen useille omistuksellisesti läheisille yhtiöille
❌ asiakkaalla ei ole uskottavaa fyysistä läsnäoloa, eli normaalia toimistoa fasiliteetteineen ja henkilöstöineen
❌ asiakkaan IP-osoite ei vastaa asiakkaan ilmoittamia sijaintitietoja
❌ asiakkaalla ei ole verkkosivuja
❌ pankkisiirtoihin osallistuu kolmansissa maissa olevia yhtiöitä
Sopimukset
❌ asiakas on haluton antamaan tietoja tuotteen loppukäytöstä ja/tai toimittamaan loppukäyttäjätodistusta
❌ vakiodokumentaation sisältöä muutetaan, ehkä tarkoituksena esimerkiksi häivyttää loppuasiakas
❌ halutaan muuttaa jo olemassa olevia sopimuksia
Toimitus
❌ kauppasopimuksen mukaisten tuotteiden toimitus jaetaan useisiin lähetyksiin ilman selkeää perustetta
❌ ostokset reititetään sellaisten maiden kautta, joista ne voidaan ohjata Venäjälle tai Valko-Venäjälle
❌ toimitusohjeisiin tehdään viime hetken muutoksia, jotka ovat ristiriidassa asiakkaan aiemman toimitushistorian tai sen muiden liiketoimintakäytäntöjen kanssa
❌ asiakas kieltäytyy tavanomaisesta asennuksesta, koulutuksesta tai huollosta
❌ maksu vastaanotetaan maista tai yrityksistä, jotka eivät ilmene loppukäyttäjätodistuksesta
Lue lisää: Useat varoitusmerkit paljastavat, jos kauppakumppani yrittää kiertää pakotteita