Skip to Content
Maailma Patrik Saarto
Avoin 17
Global Gateway -sijoitusfoorumissa sovittiin kymmenen miljardin euron investoinneista Trans-Kaspian kuljetusreitille

Kuva: Paul Teysen/ Unsplash.

Global Gateway -sijoitusfoorumissa sovittiin kymmenen miljardin euron investoinneista Trans-Kaspian kuljetusreitille

Foorumi oli jatkoa viime kesänä julkaistulle selvitykselle Keski-Aasian logistiikkainfrastruktuurin investointitarpeista.

Euroopan unioni, Keski-Aasian maat ja muut yhteistyökumppanit ovat sitoutuneet kymmenen miljardin euron investointeihin Trans-Kaspian kuljetusreitin kehittämiseksi, Euroopan unionin komissio tiedottaa. Investoinneista allekirjoitettiin alustavia sopimuksia kaksipäiväisessä sijoitusfoorumissa Brysselissä 29.1.-30.1.

Sijoitusfoorumi pohjautui EU:n ja Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki EBRD:n kesäkuussa 2023 julkaisemaan selvitykseen Keski-Aasian logistiikkainfrastruktuurin investointitarpeista.

– Olen tyytyväinen nähdessäni, että aloitteestani järjestetty foorumi on saanut aikaan suuria sopimuksia. Euroopan investointipankin, EBRD:n, EU:n jäsenmaiden ja yksityisen sektorin allekirjoittamat yhteisymmärrysasiakirjat ovat konkreettisia sitoumuksia. Kyse on yhteensä 10 miljardista eurosta kestäviin liikenneyhteyksiin Keski-Aasiaan, EU:n komission tukirahoituksen ja investointitakuiden mahdollistamana. Juuri tällaisia investointeja tarvitsemme päästäksemme visiosta toimintaan, EU:n kansainvälisisistä kumppanuuksista vastaava komissaari Jutta Urpilainen sanoo tiedotteessa.

Foorumissa sovittiin esimerkiksi EU-rahoitteisesta liikenneohjelmasta, joka alkaa vuonna 2025 ja mahdollistaa teknisen tuen liikenneprojekteissa. Trans-Kaspian kuljetusreitin kehityksen monitorointia ja yhteistyötä varten perustetaan yhteinen alusta. International Trade Center ja OECD käynnistävät tänä vuonna ohjelman alueellisen liikenneverkon käytön kehittämiseksi. Lisäksi kaikkien Keski-Aasian maiden liikenneministeriöihin nimitetään tänä vuonna kuljetusreitistä vastaavat neuvonantajat.

Foorumiin osallistui EU-jäsenmaiden ja Keski-Aasian maiden lisäksi Etelä-Kaukasuksen maiden, Turkin, G7-maiden muiden samanmielisten kumppanien edustajat sekä rahoituslaitosten ja yksityisen sektorin edustajat. Tavoitteena on kehittää Trans-Kaspian kuljetusreitistä johtava ja tehokas multimodaalinen käytävä, joka yhdistää Euroopan ja Keski-Aasian 15 vuorokaudessa.

Aiemmin aiheesta:

EU ja EBRD kartoittivat Keski-Aasian logistiikkainfrastruktuurin investointitarpeet

Back top top