Skip to Content
Maailma Patrik Saarto
Avoin 74
Tulli: Pakotevalvontaan voi tulevaisuudessa kuulua perillemenotarkastukset Keski-Aasiassa

Kuvituskuva: Aron Yigin/Unsplash.

Tulli: Pakotevalvontaan voi tulevaisuudessa kuulua perillemenotarkastukset Keski-Aasiassa

Tulli etsii jatkuvasti uusia keinoja pakotevalvontaan.

Venäjän hyökkäyssodan alkamisesta Ukrainaan on kulunut kaksi vuotta, ja sinä aikana Venäjää vastaan on asetettu laajimmat talouspakotteet maailmassa. Suomen tulli on havainnut kahden vuoden aikana tavaraliikenteessä 29 000 poikkeamaa, tehnyt 2 800 kohdennettua tarkastusta ja aloittanut 740 esitutkintaa, tulli kertoo tiedotteessa. Esitutkinnoista noin sataa tutkitaan törkeinä säännöstelyrikoksina.

Tulli etsii jatkuvasti uusia valvontakeinoja pakotteiden kiertämisen estämiseksi. Tulli on paljastanut useita kiertämisyrityksiä, joissa on käytetty väärennettyjä tulliasiakirjoja tai pyritty hämärtämään yritysten omistusrakenteita ja tavarakuljetusten todellisia määrämaita.

– Pakotteiden kiertämisen estämisessä tullivalvonta-, tiedustelu- ja tutkintakeinojen jatkuva uudelleensuuntaaminen on tärkeää. Tulevaisuudessa yhtenä pakotteiden vaikuttavuuden kehittämismahdollisuutena voisivat esimerkiksi olla paikallisten yhteystyötahojen avulla suoritettavat tavarakuljetusten perillemenotarkastukset tietyissä Keski-Aasian maissa, valvontaosaston johtaja Sami Rakshit sanoo tiedotteessa.

Itärajan sulku käänsi tavaravirran Baltiaan

Itärajan sulkeminen on rajannut tavaraliikenteen itärajan ylitse vain Vainikkalan rautatierajanylityspaikalle. Osa aiemmasta tavaraliikenteestä on siirtynyt kulkemaan Etelä-Suomen satamien kautta joko suoraan Venäjälle tai Viron satamien kautta ylittäen EU:n ulkorajan Baltiassa, tulli kertoo.

Tulli arvioi, että ennen itärajan sulkua maarajan ylittäneestä tavaraliikenteestä noin 80-90 prosenttia oli Suomen läpi kulkevaa kauttakulkuliikennettä, joka on nyt reitittynyt uudelleen erityisesti Baltian maiden kautta. Pakotteita valvotaan raideliikenteessä ja satamissa vastaavaan tapaan kuin maantieliikenteen ylityspaikoilla.

Tulli painottaa yritysten vastuuta pakotteiden noudattamisessa ja kauppakumppanien taustojen selvittämisessä. Epäselvissä tilanteissa on parempi luopua kaupasta kuin päätyä rikkomaan pakotteita.

Tulossa 5. maaliskuuta:

Avoin webinaari: Pakoteriskit – Miten toimit oikein ja vastuullisesti pakoteympäristössä?

Lue myös:

Tulli: Venäjä on voinut korvata tuontia Suomesta Keski-Aasian kautta vain muutaman prosentin

Back top top