
Ukrainan lippu Helsingin rautatieasemalla. Kuvituskuva: Don Fontijn/Unsplash.
Ulkoministeriön ja EU:n uudet asiointipalvelut neuvovat pakotekysymyksissä
Palveluista saa neuvoa pakotekysymyksissä ja tukea yritysten sisäisten pakoteprosessien suunnitteluun.
Suomen ulkoministeriön pakoteyksikkö avasi toukokuussa uuden asiointipalvelun, jonka kautta asiointi pakoteyksikön kanssa jatkossa tapahtuu. Asiointipalvelu toimii osoitteessa palvelu.um.fi.
Asiointipalvelussa voi kysyä pakotteista, hakea poikkeuslupia, raportoida pakotteiden toimeenpanosta ja ilmoittaa pakotteiden kiertämisepäilyistä. Pakotteiden asiointipalvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista Suomi.fi-palvelussa.
Myös EU on avannut EU Sanctions Helpdesk -neuvontapalvelun. Se tarjoaa räätälöityä apua yrityksille, jotka suorittavat pakotteista johtuvaa due diligence arviointia. Palvelusta saa neuvoa pakotekysymyksissä ja tukea yritysten sisäisten compliance-ohjelmien suunnittelemiseen. Palvelu on englanninkielinen ja palvelupyyntöihin pyritään vastaamaan viidessä päivässä.
Lue myös:
Näin rakennat toimivan pakoteprosessin yritykseesi – ota malli talteen