Finnhubin Elina Multanen: TransLogistica Kazakhstan -messujen Suomi-osastolla oli porukkaa jonoksi asti
Logistiikka ei lopu, oli kriisi millainen tahansa.
Teksti Satu Niemelä Kuvat Elina Multanen/Finnhub.
Finnhubin toimitusjohtaja Elina Multanen osallistui syksyn TransLogistica Kazakhstan -messuille Almatyssa. Ne ovat Keski-Aasian tärkeimmät logistiikka-alan messut, joissa oli mukana yhteensä 161 yritystä 12 eri maasta.
– Messuilla oli tuhansia kävijöitä. Tarjouskyselyjä kirjattiin runsaasti ja kävijäkunta oli muutenkin aktiivista. Hyvät messut, jonne varmasti ensi vuoden lokakuussa mennään uudestaan, Multanen kertoo.
Finnhubin Suomi -yhteisosastolla olivat mukana Avind International, Kouvola Innovation/Railgate, Nurminen Logistics ja Rauanheimo.
– Yritykset olivat todella tyytyväisiä. Messuhallin käytävät olivat täynnä kuhinaa koko ajan. Messuilla jokainen kävijä saattaa olla potentiaalinen asiakas. Meillä oli kolme ensikertalaista mukana näillä messuilla ja he vaikuttivat positiivisesti yllättyneiltä. Kovasti Suomen läsnäolo kiinnosti: meidän osastolle oli välillä porukkaa jonoksi asti. Kysymyksiä tuli paljon erilaisista kuljetusmahdollisuuksista. Yhdessä tiirailtiin karttaa ja reittejä, sanoo Elina Multanen.
Kazakstanissa Suomeen ja suomalaisiin suhtaudutaan erittäin hyvin ja suurella mielenkiinnolla. Multasen mukaan presidentit Kekkonen ja Koivisto olivat aikoinaan aktiivisia Kazakstanin suhteissa, mikä näkyy edelleenkin Suomen ihannointina ja kunnioituksena. Erityisesti suomalaista koulutusta arvostetaan, ja tiedetään, että suomalaisten kanssa on hyvä tehdä kauppaa.
Kazakstanissa Suomeen ja suomalaisiin suhtaudutaan erittäin hyvin ja suurella mielenkiinnolla.
– Meidän täytyy pitää yllä hyvää mainettamme ja liputtaa sille, että meihin suomalaisiin voi luottaa, sanoo jo 15 vuotta Kazakstanissa vuosittain logistiikka-alan yritysten kanssa käynyt Elina Multanen.
Hän sanoo havainneensa jo ensimmäisellä reissulla, että suomalaisilla on Kazakstanissa vientiä. Matkalla oli silloin mukana isompi yritysporukka.
– Honkarakenne vei maahan mökkejä ja saunoja. Öljykentille tuotiin Suomesta koneita ja laitteita. Suomalaisella logistiikkaketjulla oli jo silloin vahvasti näppinsä pelissä ja toimittivat tavarat luotettavasti perille. Uskon, että tulevaisuudessa markkinoilla on mukavasti kasvupotentiaalia.
Messuille rennosti lenkkareissa
Kazakstan on rikas maa ja Keski-Aasian maista siellä on eniten potentiaalia suomalaisille yrityksille. Myös liiketoimintakulttuuri on kehittynyt viime vuosien aikana suotuisaan suuntaan. Multanen operoi maassa englanniksi. Hänen mukaansa suomalaisissa yrityksissä on kuitenkin hyvä olla venäjän kielen taitoisia työntekijöitä, koska venäjä on Kazakstanin liike-elämässä aktiivisesti käytettävä kieli.
– Liiketoimintakulttuuri on kehittymässä, mutta yrityksissä ja organisaatioissa on edelleen korkea hierarkia. Jos haluat saada yhteyden yrityksen johtoon, pelkkä sähköposti ei riitä, vaan täytyy soittaa perään ja yrittää saada johto puhelimeen. Olen huomannut myös, että liike-elämän tekijät ovat yhä nuorempia. Pukeutuminen on myös menossa rennompaan suuntaan. Messuille paikalliset saattavat tulla lenkkareissa. Lännen häivähdystä näkyy siis tässäkin enemmän.
Eteläinen reitti vetää
Matkustaminen Keski-Aasiaan vaatii aikaa, kun lennot menevät pääosin Istanbulin kautta. Logistiikkareitit Suomesta Kazakstaniin kiertävät tällä hetkellä Venäjän. Kuljetuksiin käytetään Mustameren ja Kaspianmeren reittejä. Paljon mennään myös Turkin kautta. Yritysten kannattaa varautua ruuhkiin, jollaisia syntyi tänä vuonna muun muassa Romaniassa.
– Kaikki saadaan kyllä järjestymään. Jos jossain niin tässä suomalaiset logistiikka-alan yritykset ovat kokeneita ja ammattitaitoisia, Multanen kehuu.
EastCham Finlandin hallituksen jäsenenä Elina Multanen osallistuu kauppakamarin tulevaisuustyöhön. Hänen mukaansa Kazakstanin markkina on toimiva, maa on rikas ja se tarjoaa paljon mahdollisuuksia
– Kun tilanne on tämä mikä on, jotain kannattaa ja pitää tehdä, jotta säilytetään suhteita. Vaihtoehtona se, että ei tehdä mitään, on erittäin huono. Kazakstan markkinana on vanha tuttu. Se ei ole lähellä, mutta on täysin potentiaalinen ja uskon sen mahdollisuuksiin.
”Vaihtoehtona se, että ei tehdä mitään, on erittäin huono.”
Elina Multanen kuvaa logistiikka-alan tekijöitä muuntautumiskykyisiksi ja ratkaisuhakuisiksi.
– Logistiikka on vekkuli ala: oli kriisi minkälainen tahansa, logistiikka ei lopu. Silloin vaan punnitaan sen merkitys. Jos nyt saadaan suomalaiset vientiyrityksiä kiinnostumaan Keski-Aasian markkinoista, on logistiikkaketjuillakin lisää kuljetettavaa.
Finnhub
Finnhub on logistiikkayritysten markkinointiverkosto ja koko logistiikka-alan yhteistyöverkosto, jonka keskeiset tehtävät ovat edistää jäsenten toiminnan edellytyksiä ja parantaa logistiikka-alan kilpailukykyä. Lisäksi Finnhub markkinoi kansainvälisesti Suomen reittiä, logistista asemaa investointikohteena ja yritysten palveluja. Finnhubilla on noin 50 logistiikka-alan jäsenyritystä.
Lue myös:
Tutustu EastChamin jäsenyyteen ja liity: