
Pohja luodaan nyt – Lue tuoreet vinkit Ukrainaan
Ukrainassa menestyy, kun ottaa muutaman perusasian rauhassa haltuun.
Ukrainan markkina on Venäjän hyökkäyssodasta johtuen tällä hetkellä poikkeuksellinen. Ukraina tarvitsee paljon, mutta olosuhteet luovat myös huomioon otettavia riskejä. Tahtotila on joka tapauksessa selvä – ukrainalaiset kutsuvat kansainväliset yritykset tervetulleeksi rakentamaan maasta aiempaa paremman ja vihreämmän.
Mitä yrityksillä on edessään käytännössä, kun siirrytään sanoista tekoihin? Tätä kysymystä puitiin huhtikuussa EastChamin ja Milttonin yhteisessä tapahtumassa huhtikuussa. Muutama asia toistui asiantuntijapuheenvuoroissa, ja näitä ei varmasti voi toistaa liikaa.
- Paras aika luoda pohja tulevalle liiketoiminnalle Ukrainassa on nyt, mutta jälleenrakentaminen on vuosikymmenien projekti. Mukaan ehtii myöhemminkin, jos yritys ei vielä tänään ole valmis. Kannattaa luoda rauhassa askelmerkit.
- Perusasiat on otettava haltuun ennen ensimmäistäkään askelta. Ukraina on haastava markkina, eikä välttämättä paras ensimmäiseksi kansainväliseksi markkinaksi, jos yrityksellä ei ole vielä kokemusta maailmalta. Yrityksen kyvystä ottaa riskiä, sitoutua markkinaan ja kestää alkuvaiheen yli on oltava varma.
- Etabloituminen Ukrainaan edellyttää huolellisen taustatyön ja läsnäolon rakentamisen Ukrainassa. Kaikki liiketoiminta viennistä paikalliseen tuotantoon vaatii käymistä ja olemista paikan päällä. Hyvä paikallinen kumppani on keskeisessä asemassa, ja jos palkkaa paikallisen tiimin, avainhenkilöiden rekrytoinnin on onnistuttava.
- Vaikka yrityksellä olisi kuinka mielenkiintoinen historia, on hissipuheissa parasta mennä suoraan asiaan, eli tuotteisiin ja palveluihin. Ukrainalaiset tarvitsevat ratkaisuja, ja Ukrainaan mennessään jokaisen yrityksen on ymmärrettävä, miten omat tuotteet vastaavat Ukrainan tarpeisiin ja jälleenrakentamiseen.
- Rahoitus, rahoitus, rahoitus. Mikään kauppa tai investointi ei liikahda ilman rahaa, joten rahoitusmahdollisuudet on syytä selvittää etukäteen. Erilaisia ratkaisuja on runsaasti, joten tämäkin vaatii huolellisen taustatyön, mutta jokainen yritys ja tilanne on omanlaisensa. Yleispäteviä ohjeita ei siten ole – paitsi että ota yhteyttä rahoituslaitoksiin ja selvitä itselle sopivat vaihtoehdot.
Entä millaisia vinkkejä Ukrainassa jo toimivat tai markkinaa tutkivat yritykset voivat antaa? Kokemuksia käytiin läpi paneelissa. Ota yritysten kokemukset ja näkemykset talteen alta.
Panu Rahikka, kehitysjohtaja, Fimpec Group Oy: Selvitä rahoitus etukäteen
Fimpec Group tarjoaa energia-alan ja prosessiteollisuuden konsultointia, suunnittelua sekä projektijohto- ja rakennuttamispalveluita. Kehitysjohtaja Panu Rahikan mukaan Ukraina ottaa esimerkiksi energiasektorin jälleenrakentamisessa loikan.
– Ei sinne tulla rakentamaan uudelleen hiilivoimaloita. Siellä siirrytään uusiutuvaan energiaan. He katsovat eteenpäin ehkä enemmän etunojassa monella alueella kuin moni muu eurooppalainen maa.
Rahikan on yllättänyt ukrainalaisten sisu ja resilienssi. Vaikeassa tilanteessa ei olla missään nimessä luovuttamassa, vaan töitä tehdään ja tulevaisuuteen uskotaan.
Töitä tehdään ja tulevaisuuteen uskotaan.
Muille yrityksille Rahikka suosittelee edellä mainittujen rahoitusratkaisujen selvittämistä etukäteen. Kun paikan päällä tapaa oikeita ihmisiä, rahoitusratkaisut kannattaa olla jo valmiiksi tiedossa.
– Se on ehkä ollut vaikeinta, löytää rahoitusmekanismeja niihin hankkeisiin. Puhutaan isoista investointihankkeista, joita me suunnittelemme ja konsultoimme. Meidän osuutemme on pieni, mutta hankkeet ovat isoja ja rahoitus on aina haaste.
Kimmo Kolari, toimitusjohtaja, Grano: Aloita valmistelut ajoissa
Grano on yksi Euroopan suurimpia toimijoita painotuotteiden ja digitaalisen viestinnän alalla. Toimitusjohtaja Kimmo Kolarin mukaan alan kasvu koskee myös Ukrainaa, ja siksi yhtiö on parhaillaan tutkimassa ja valmistelemassa Ukrainan markkinoille lähtemistä.
– Jos ei me, niin kuka sitten sinne menee. Näen sen erinomaisena mahdollisuutena meille olla mukana kasvussa.
Mahdollisuus olla mukana kasvussa.
Kolari suosittelee ottamaan kysymyksen Ukrainan markkinalle lähtemisestä ajoissa esiin yrityksen johdossa, sillä uhkien ja mahdollisuuksien punnitsemisessa saattaa vierähtää tovi. Jälkeenpäin ajatellen Kolarikin olisi aloittanut valmistelut jo aikaisemmin, jotta Ukrainan markkinoille lähteminen olisi jo pidemmällä.
– Olisi pitänyt mennä aikaisemmin ja rohkeammin.
Timo Ohtonen, toimitusjohtaja, PPO-Elektroniikka: Etsi loistava kumppani
PPO-Elektroniikka tarjoaa laajan valikoiman ratkaisuja eri aloille. Kaksi keskeisintä liittyvät sairaaloiden sähköturvallisuuteen ja metsäpalojen sammuttamiseen. Ukrainaan PPO-Elektroniikka on sodan aikana vienyt eristystason valvontajärjestelmiä sairaaloihin paikallisen kumppanin kautta. Yhteydenotto Ukrainasta tuli kaksi viikkoa hyökkäyssodan alkamisen jälkeen, kertoo toimitusjohtaja Timo Ohtonen.
– Pääsimme hyvin nopeasti liikkeelle, toimitimme kolme viikkoa kontaktista ensimmäiset järjestelmät sinne ja nyt on satakunta leikkaussalia toteutettu. Se on ollut yllättävän helppoa, olen ollut hyvin hämmästynyt.
Ratkaisevaa viennin sujumiselle on ollut loistava yhteistyökumppani. PPO-Elektroniikka on kouluttanut järjestelmän asentamisen kumppanille, ja nyt kumppani tilaa tuotteita sitä mukaa kun tarvitsee. Kauppa sujuu suoraviivaisesti ja kumppanin kanssa on syntynyt hyvä ystävyyssuhde.
Kumppanin kanssa on syntynyt hyvä ystävyyssuhde.
– Neuvoisin kyllä, että menkää nyt sinne!
Jukka Salo, toimitusjohtaja, ReachLaw: Panosta ensimmäiseen rekrytointiin
ReachLaw on erikoistunut kemikaaliregulaatioon liittyvään konsultointiin. Ukrainassa tämä tarkoittaa tällä hetkellä lainsäädännön kehittämistä EU-jäsenyyden mukaiseksi. Toimitusjohtaja Jukka Salon mukaan ReachLaw auttaa nyt Ukrainaa, jotta muut yritykset voivat etabloitua sinne.
– Meillä on iso tilauskanta Ukrainan osalta. Kun siellä lainsäädäntö tulee käytäntöön, niin meillä on älyttömän paljon tekemistä, koska me olemme maailman paras kemikaalien rekisteröimisessä.
Salo muistuttaa, että Ukrainan markkinoille lähteminen ei ole pikajuoksu, vaan maraton. Tuloksia pitää olla kärsivällisyyttä odottaa, niin tuloksia myös tulee. Ukrainaan etabloituessa Salo suosittelee panostamaan rekrytointiin.
– Maajohtajan tai spesialistin rekrytointi, se kannattaa aloittaa mieluummin aikaisemmin kuin liian myöhään. Se on se ihan ykkösasia, että onnistut, jos etabloidut Ukrainaan. Joko se aivan loistava kumppani tai sitten se ensimmäinen rekry, kaikki riippuu siitä.
”Rekrytointi kannattaa aloittaa mieluummin aikaisemmin kuin myöhään.”
Sanoista tekoihin – suomalaisen yrityksen tie Ukrainaan oli EastChamin yhdessä viestintätoimisto Milttonin kanssa järjestämä jäsentapahtuma 9.4.2025. Tapahtumassa puhuivat ekonomisti Ruslan Spivak, EastChamin toimitusjohtaja Jaana Rekolainen, EastChamin Kiovan toimiston päällikkö Olena Kutsai ja Miltton Ukrainen hallituksen puheenjohtaja Christer Haglund. Yrityspaneelin moderoi Milttonin varatoimitusjohtaja Kaius Niemi.

Milttonin varatoimitusjohtaja Kaius Niemi. Miltton avasi toimiston Ukrainaan heinäkuussa 2023.

Ekonomisti Ruslan Spivak valaa uskoa Ukrainan talouden tulevaisuuteen.

EastChamin toimitusjohtaja Jaana Rekolainen neuvoo varmistamaan, että oma tuote sopii Ukrainan tarpeisiin ja rakentamaan sitten yrityksen läsnäolo paikan päälle.

EastChamin Kiovan toimiston päällikkö Olena Kutsai ohjeistaa yrityksiä keskittymään ratkaisujen esittelyyn keskustelussa potentiaalisten ukrainalaisten asiakkaiden kanssa.

Miltton Ukrainen hallituksen puheenjohtaja Christer Haglundin mukaan Suomi on varsin hyvin tunnettu Ukrainassa.