Skip to Content
Kazakstan Patrik Saarto
Avoin 21
Kazakstanin bisneskulttuuri on sekoitus eri aikakausien piirteitä

Ilta Astanassa. Kuvituskuva: Aibek Skakov/Pexels.

Kazakstanin bisneskulttuuri on sekoitus eri aikakausien piirteitä

EastChamin Almatyn toimiston päällikkö Altyn Shakirkhanova kertoo, mitä kannattaa ottaa huomioon liiketoiminnassa Kazakstanissa.

Kazakstanin bisneskulttuuri on yhdistelmä kazakstanilaisia perinteitä, neuvostoajan perintöä ja uusia kansainvälisiä käytäntöjä, sanoo EastChamin Almatyn toimiston päällikkö Altyn Shakirkhanova.

Paimentolaiskansana kazakstanilaiset ovat sopeutuneet nopeasti muutoksiin ja ottaneet uusia kansainvälisiä käytäntöjä, kuten hallintotapoja, raportointimenetelmiä ja digitaalisia ratkaisuja käyttöön ensimmäisten joukossa alueellaan. Toisaalta erityisesti julkisella sektorilla näkyvät yhä neuvostoaikaisen byrokratian jäljet, ja uusia käytäntöjä ei aina sovelleta johdonmukaisesti.

Siinä missä suomalaisissa yrityksissä on matala hierarkia ja suora kommunikointityyli, Kazakstanissa korostuvat hierarkia ja epäsuora kommunikointi. Ulkomaisten yritysten on aina ymmärrettävä, kuka on liikekumppanin johtohenkilö ja kuinka hän kommunikoi liikeneuvotteluissa.

Isossa kuvassa on hyvä ymmärtää, että Kazakstan on keskellä talouden ja yhteiskunnan määrätietoista modernisaatiota.

– Uuden, vuoteen 2029 ulottuvan strategian mukaan sekä valtionyritysten että yksityisten yritysten on päivitettävä teknologiansa. Tämä luo suomalaisille yrityksille mahdollisuuksia myydä ratkaisujaan tai kouluttaa asiantuntijoita Kazakstanissa, Shakirkhanova sanoo.

Mitä ottaa huomioon neuvotteluissa ja liiketoiminnassa Kazakstanissa?

  1. Selvitä kumppanin keskeiset päätöksentekijät ja tutustu heihin huolellisesti alusta alkaen, jotta olet tekemisissä oikeiden henkilöiden kanssa kumppanin hierarkiassa.
  2. Älä mene suoraan asiaan. Ensin on tehtävä vaikutus, rakennettava luottamusta ja keskusteltava jostakin aivan muusta kuin sopimuksen yksityiskohdista. Hyviä aiheita voivat olla vaikka ensikokemukset kazakstanilaisesta keittiöstä tai perhe.
  3. Hiljaisuus ei ole huono asia. Kazakstanilaiset eivät ole puheliaita, vaan harkitsevia ja analyyttisiä, joten hiljaisuus ei tarkoita neuvottelujen kariutumista.
  4. Huomioi alueelliset erot. Kazakstan on maantieteellisesti suuri maa. Kazakstanin länsi- ja pohjoisosissa kommunikointi on suoraviivaisempaa ja päätöksiä saatetaan tehdä heti. Etelässä, jossa asuu valtaosa väestöstä ja josta myös enemmistö maan hallinnon edustajista tulee, kommunikointi on epäsuorempaa ja päätökset tehdään neuvottelujen jälkeen sisäisen keskustelun jälkeen.
  5. Kazakin kielen asema yleistyy liike-elämän kielenä venäjän sijaan, erityisesti maan länsiosissa. Suurissa kaupungeissa puhutaan jo hyvin englantia, mutta parhaan tuloksen saavuttamiseksi paikallisen yhteistyökumppanin tai rekrytoinnin kannattaa olla kazakintaitoinen.
  6. Ole kärsivällinen. Ajat ovat epävakaat ja talous murroksessa, joten vastauksia ei välttämättä saa heti.

Altyn Shakirkhanova piti Kazakstanin bisneskulttuurista verkkokoulutuksen 23.9. Koulutus on katsottavissa jäsentunnuksilla EastChamin tallenteista.

Tilaisuuksiemme tallenteita ja aineistoja


Eikö yrityksesi ole vielä EastChamin jäsen? Tutustu jäsenyyteen ja liity:

Back top top