Skip to Content
Matkat ja vierailut

Suomalaiset yritykset esittelivät puhtaita teknologioita ratkaisuja kaipaavalle Kazakstanille

Suomalaisista yrityksistä ja oppilaitoksista koostuva delegaatio matkusti Astanaan, Kazakstaniin esittelemään suomalaista osaamista puhtaiden teknologioiden saralla. Kazakstan etsii ratkaisuja maan vihreän siirtymän seuraaville askelille.

Teksti Tuuli Järvinen

Econetin liiketoimintajohtaja Mika Kärkkäinen tiivisti matkan lyhyesti ja ytimekkäästi: ”Sen mitä lähdimme sieltä hakemaan, saimme.”

Taustaa: Kazakstan pyrkii vihreämmäksi ja kestävämmäksi modernisoimalla teollisuutta. Kazakstanin hallitus otti vuonna 2021 käyttöön päivitetyn ympäristölain, joka säätelee yksityishenkilöiden ja yritysten ympäristölle haitalliseksi nähtyä toimintaa. Ympäristölain tavoitteena on, että maan 50 suurinta öljy- ja kaasuteollisuuden, kaivosteollisuuden, metallurgian, kemianteollisuuden sekä sähkötuotannon yritystä siirtyisivät parhaisiin saatavilla oleviin teknologioihin korvaten vanhentuneet teknologiat vuoteen 2025 mennessä.

Kazakstanin 50 suurinta yritystä tuottavat 80 prosenttia maan kokonaispäästöistä. Näiltä yrityksiltä vaaditaan päästöjen määrän ja laadun monitorointia ja raportointia automatisoiduilla järjestelmillä, mikä avaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille alalla.

Delegaatiovierailu ja keskustelut uusista ratkaisuista tulevat erityiseen tarpeeseen, sillä osissa Kazakstania koettiin keväällä 2024 tuhoisimmat tulvat vuosikymmeniin. Tulvat aiheuttivat laajoja evakuointeja sekä asuinrakennusten tuhoa. Kuten monilla muilla Keski-Aasian mailla, myös Kazakstanilla on haasteita vanhentuneen vesihuoltoinfrastruktuurin ja puhtaan veden saatavuuden kanssa laajan maan alueella.

Team Finland- matka järjestettiin yhteistyössä EastChamin, Finnpartnershipin, Finnish Water Forumin ja Suomen Astanan-suurlähetystön kanssa.

Kazakstanissa vastassa oli ryhmä teollisuuden sekä ministeriöiden edustajia.

Päivä täynnä keskusteluja ja seuraavia askeleita suomalaisille yrityksille Kazakstanin markkinoilla

Marraskuussa yhdeksän yritystä ja oppilaitosta esitteli Astanassa suomalaista osaamista ja ratkaisuja Kazakstanin vihreän siirtymän haasteisiin. Suurlähettiläs Janne Heiskasen johtama delegaatio tapasi 60 kazakstanilaista edustajaa maan suurimmista teollisuudenaloista, ministeriöistä ja yhdistyksistä.

Aamupäivän virallisessa avajaistilaisuudessa suomalaiset yritykset pääsivät pitchaamaan kazakstanilaisille edustajille. Esityksiä kuultiin kestävän kaivostoiminnan, vedenhallinnan ja -seurannan, puhtaan ilman ratkaisujen sekä koulutuksen aloilta. Iltapäivän aikana osallistujat jakautuivat kahteen ryhmään keskustelemaan tarkemmin Kazakstanin markkinoiden tarpeista Finnpartnershipin SDG Booster -työpajamallilla.

Työpajat tarjosivat yrityksille erinomaisen mahdollisuuden esitellä ratkaisuja oikealle kohderyhmälle, hankkia uusia liidejä ja vahvistaa paikallista näkyvyyttä.

– Keskustelut ja verkostoituminen muiden suomalaisten yritysten kanssa matkojen aikana on tärkeää. On hieno tapa oppia ja laajentaa näkemystään jakamalla oivalluksia ja kokemuksia muiden kanssa, sanoo EastChamin palvelujohtaja Tarja Teittinen.

Vierailuun osallistunut Mittausgurun asiantuntija Lasse Kaiponen oli tyytyväinen päivän osallistujien aktivointiin. Mittausguru tarjoaa ratkaisuja ympäristönmittaukseen ja toteuttaa niitä teollisuuden ja tutkimuksen tarpeisiin. Kaiponen kommentoi, että seuraavat askeleet on jo otettu.

– Sain liidejä ja keskusteluja on jatkettu. Aika näyttää miten asiat konkretisoituvat, Kaiponen kertoo EastChamille.

”Sain liidejä ja keskusteluja on jatkettu.”

Mika Kärkkäinen pyrki matkalla vahvistamaan jo ennestään luotuja suhteita ja sai lisäksi myös muutaman uuden vakavasti otettavan liidin. Econet suunnittelee ja luo ratkaisuja puhtaan veden ja ympäristön puolesta.

– Vahvistui, että maassa investoidaan rajusti niin teollisuudessa kuin kunnallisellakin puolella, Kärkkäinen sanoo.

EastChamin palvelujohtaja Tarja Teittinen ja Senior Business Advisor Altyn Shakirkhanova Astanassa.

Mitä nyt, kun kontaktit on luotu?

Kun kontaktit on luotu Astanassa on tärkeää jatkaa keskusteluita. Tarja Teittinen neuvoo yrityksiä tarttumaan tilaisuuksiin heti ottamalla yhteyttä uusiin kontakteihin ja pitämään suhteet lämpiminä alusta lähtien.

– Jos löydätte potentiaalisia kontakteja vierailun aikana, suosittelen aloittamaan seuraavan matkan suunnittelun Kazakstaniin. Kazakstanilaiset arvostavat sitoutumistanne, Teittinen neuvoo.

”Kazakstanilaiset arvostavat sitoutumistanne.”

Kazakstanin yrityskulttuurissa luottamuksen rakentaminen ja henkilökohtaiset yhteydet ovat tärkeitä. Suhteet eivät ole pelkästään tiukkaa liiketoimintaa – ne ulottuvat myös työn ja liiketoiminnan ulkopuolelle.

Vierailut ovat erinomainen tapa aloittaa tutustuminen uusiin markkinoihin ja löytää liidejä organisoidun ohjelman ja verkostoitumistilaisuuksien kautta. On kuitenkin tärkeää valmistautua huolella, jotta matka tuottaa parhaan mahdollisen hyödyn.

– Jos päätätte lähteä mukaan, tehkää kotiläksyt: miettikää tarjontanne markkinoille, harjoitelkaa myyntipuhe ja valmistakaa materiaalit – ja olkaa avoimia ja joustavia uusille kokemuksille, Teittinen ohjeistaa.

Mittausgurun Lasse Kaiponen korostaa suomalaisyritysten aktiivisuuden merkitystä niin matkan aikana kuin sen jälkeenkin.

– Kannattaa olla itse aktiivinen ja sopia seuraavat stepit, esimerkiksi etätapaamiset, jo livenä paikan päällä. Ja jos on kielimuuri vastassa, kannattaa siihen pyytää rohkeasti apua, Kaiponen neuvoo.

Mika Kärkkäinen uskoo, että tällaisilla delegaatiomatkoilla on tärkeää olla osa suomalaista liiketoimintayhteisöä.

– Yhteisön siipien alla on turvallisempaa ja uskottavampaa. Me suomalaiset olemme vakavasti otettavia kumppaneita myös Keski-Aasiassa, Kärkkäinen summaa.


Eikä yrityksesi ole vielä EastChamin jäsen? Tutustu jäsenyyteen ja liity:

Palvelut ja edut

Back top top