Skip to Content
Kazakstan Patrik Saarto
Avoin 367
Almatyn uusi yleiskaava povaa miljoonaa uutta asukasta ja raitiovaunun paluuta

Almatyn uusi yleiskaava povaa miljoonaa uutta asukasta ja raitiovaunun paluuta

Almatyn kehitys ammentaa kansainvälisistä kaupunkisuunnittelutrendeistä, joissa korostuvat jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen rooli.

Toukokuun lopulla Kazakstanin hallitus hyväksyi Almatyn uuden, vuoteen 2040 tähtäävän yleiskaavan. Kaava korvaa nykyisen, vuonna 2002 laaditun yleiskaavan.

Uutta yleiskaavaa esittelevän sivuston mukaan vanha kaava ei enää vastaa kaupungin kasvun tarpeita. Kaupungin pinta-ala on kaksinkertaistunut yli 70 000 hehtaariin ja väkiluku kasvanu 2,1 miljoonaan asukkaaseen. Maantieteellisen laajentumisen myötä liikenneinfrastruktuurin ja kunnallistekniikan saavuttettavus on heikentynyt.

Uusi yleiskaava päivittää Almatyn kaupunkisuunnittelun kurssia ottaen mallia kansainvälisistä trendeistä. Yksi keskeisistä muutoksista aiempiin yleiskaavoihin on siirtyminen yhden keskustan mallista monikeskuksiseksi kaupungiksi. Almatyyn on määrä luoda viisi alakeskusta. Kaupungin väkiluvun arvioidaan kasvavan kolmeen miljoonaan asukkaaseen.

Kaavan on määrä taltuttaa hallitsematon rakentaminen ja kiinnittää huomiota vapaa-ajan alueisiin asukkaiden hyvinvoinnin takaamiseksi. Viheralueiden määrä kolminkertaistuu 1 300 hehtaarista vajaaseen 4 000 hehtaariin. Historiallisessa keskustassa säilytetään kulttuuriset arvot ja neuvostokaudella rakennetuilla alueilla toteutetaan omat uudistusohjelmansa.

Kaavassa arvioidaan, että Almatyyn rakennetaan vuoteen 2044 mennessä 188 uutta koulua, 12 laajennusosaa nykyisiin koulurakennuksiin ja 65 poliklinikkaa. Nykyiset terveydenhuollon rakennukset modernisoidaan. Vesijohtoverkosto kasvaa 2 400 kilometrillä, viemäriverkosto 1 100 kilometrillä ja lämmönjakoverkko 161 kilometrillä.

Kaistat jakoon

Liikennesuunnittelu on yleinen haaste ja kiistanaihe kaupunkisuunnittelussa, eikä Almaty tee tässä poikkeusta. Keskustan katuverkko on ruuhkautunut autoliikenteestä, mihin ratkaisuna on jo nyt panostettu kävelyyn, pyöräilyyn ja joukkoliikenteeseen.

Eurasianetin mukaan vielä kymmenen vuotta sitten Almatyn jalkakäytävät olivat huonossa kunnossa ja pyöräily jopa vaarallista, mutta tilanne on merkittävästi parantunut. Ajoradoista on tehty bussikaistoja. Kaistojen väheneminen autoilta saa kaupunkilaisilta risuja tai ruusuja riippuen siitä, millä kulkuvälineellä kaupungissa liikkuu.

Yleiskaavassa painopiste on selvästi joukkoliikenteen puolella. Vuonna 2015 käytöstä poistettu, lähes 80 vuotta toiminut raitiovaunuliikenne saa seuraajan uudesta LRT-järjestelmästä ja metroverkkoa laajennetaan. Dieselbusseja vaihdetaan kaasu- ja sähkökäyttöisiin, johdinautoja modernisoidaan ja sähköautoinfrastruktuuria kehitetään.

Yleiskaavassa arvioidaan, että panostukset joukkoliikenteeseen nostavat matkustajamääriä 60 prosentilla ja laskevat yksityisautoilua 20 prosentilla.

Karttapalvelu kokoaa tiedot rakentamisesta

Almatyn uutta yleiskaavaa esittelevän sivuston mukaan kaupungissa työstetään parhaillaan interaktiivista sivustoa, jolle kootaan karttanäkymään kaikki käynnissä olevat rakennushankkeet ja niiden tiedot.

Karttapalvelu on työn alla osoitteessa http://newmap.uaig.kz/.

Lue myös:

Taškentin rakentamismoratorion yksityiskohdat vielä auki – suunnitelmissa jopa kahden miljoonan asukkaan ”Uusi Taškent”

Back top top