Kazakstan panostaa Kaspianmeren satamiin - Aktaun erityistalousalue laajeni
Tavaravirtojen kasvu Kaspianmeren yli luo Kazakstanin satamiin investointitarpeita.
Geopolitiikan ja logistiikan murros näkyy Kazakstanin rannikolla. Aktaun kaupungissa useista kehittyvistä alueista koostuva Seaport Aktau -erityistalousalue on laajentunut hiljattain uusilla satama-alueilla sekä kaupungissa että Aktaun ulkopuolella.
Seaport Aktau -erityistalousalueeseen ovat liittyneet Aktaun satama, kaupungista etelään sijaitseva Kurykin satama sekä pohjoisempana sijaitseva, Aktaun satamaan kuuluva Bautinon rahtialue, kertoo The Astana Times.
Kaikki kohteet kuuluvat Mangistaun alueeseen, jonka johdossa kehityksen odotetaan poikivan runsaasti investointeja satamainfrastruktuuriin.
Astana Timesin mukaan Aktaun sataman kautta kulkee 40 prosenttia Kaspianmeren rahtiliikenteestä. Satamasta kulkee tavaraa ja öljyä Azerbaidžaniin, Iraniin, Venäjälle ja Turkmenistaniin. Kurykin satamassa volyymit ovat tänä vuonna kaksinkertaistuneet 550 000 tonniin. Satamasta kulkee öljyä, metalleja ja kemikaaleja Azerbaidžaniin sekä edelleen Eurooppaan ja päinvastoin.
Lue myös:
EU ja EBRD kartoittivat Keski-Aasian logistiikkainfrastruktuurin investointitarpeet
Trans-Kaspian kuljetusreitin volyymi moninkertaistui vuonna 2022