Skip to Content

Kohti uutta – sadan miljoonan kuluttajan markkinaa

Venäjän helmikuussa Ukrainassa aloittama invaasio lopetti pitkän rauhan ajanjakson Euroopassa.

Syyskuun osittainen mobilisaatio on kärjistänyt tilannetta. Toimintaympäristö on muuttunut nopeasti. Toivottavasti ei peruuttamattomasti. Venäjä on kuitenkin Suomen rajanaapurimaa, eikä katoa minnekään.

Monille suomalaisille yrityksille kokemus on ollut karu: Venäjä oli suuri markkina ja sen kaupan yhtäkkinen tyrehtyminen on vaikeata paikata nopeasti. Tilannetta ei paranna sekään, että taantuma uhkaa monella muullakin markkina-alueella.

Suomalais-Venäläinen kauppakamari havaitsi muutoksen: yhtäkkiä Venäjä-sanan käyttö kaikissa muodoissa kevään aikana muuttui vähintäänkin ei toivottavaksi, somessa suorastaan myrkylliseksi.

Ketteränä toimijana kauppakamari muutti viime keväänä toimintansa painopistettä ja auttoi suomalaisia yrityksiä noin 50 webinaarin, päivittäisen uutisseurannan ja lukemattomien neuvontapuheluiden avulla. Samalla suhteet elintärkeisiin sidosryhmiin ja verkostoihin tiivistyivät entisestään.

EastCham

SVKK muutti nimensä. Uusi nimi tulee englannin kielen sanoista eastern chamber of commerce. Se taipuu bisneskielessä luontevasti EastChamiksi.

Miksi?

Nimi kuvaa kohdemarkkinaamme. Haluamme tarjota jäsenillemme jatkossakin neuvonanto-, verkostoitumis-, ja koulutuspalveluita. Maantieteellinen alue käsittää mm. Kazakstanin, Uzbekikstanin, Georgian ja Armenian. Myös Ukrainan. Potentiaali on merkittävä. Noin sata miljoonaa kuluttajaa.

Historiastaan huolimatta edellä mainituiden alueiden liiketoimintakulttuurit ovat kovin erilaisia: jokaisella maalla on oma perintö ja ne ovat ylpeitä siitä. Tämä tulee ottaa huomioon markkina-aluestrategioita laadittaessa.

Johdon fokus uusille markkinoille

Kasva tai kuole. Vanha sanonta. Mutta totta. Liiketoiminnan kulut pitää olla aina kontrollissa. Se ei kuitenkaan pelasta, jos yritys ei kasva: kilpailijat menevät ohi. Näitä kilpailijoita on jo meidän uusilla markkina-alueilla.

EastCham haluaa auttaa jäsenyrityksiään löytämään uusia markkinoita idästä: pysymään kilpailussa mukana kärkiryhmässä. Pysykää kyydissä.

Jussi Kuutsa

Jussi Kuutsa
EastChamin hallituksen jäsen

 

 

Tulossa 20. lokakuuta:

Klubi: Mahdollisuudet Keski-Aasian markkinoilla

Back top top