Ilkka Salosesta Suomalais-Venäläisen kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja

Suomalais-Venäläisen kauppakamarin sääntömääräinen kevätkokous on juuri valinnut hallituksensa puheenjohtajaksi Ilkka Salosen. Pitkän ja menestyksekkään uran Venäjällä tehnyt Salonen on East Office of Finnish Industries Oy:n toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja.

– Lämpimät onnittelut Ilkka Saloselle nimityksestä ja tervetuloa hallituksemme johtoon. Ilkalla on valtava kokemus Venäjästä. Olen erityisen iloinen tästä valinnasta, koska yhteistyö Ilkan ja hänen johtamansa East Officen kanssa on saumatonta. Uuden strategiamme mukaisesti haluamme tiivistää yhteistyötä entisestään ja Ilkan valinta luo sille uudenlaisia mahdollisuuksia. Kaikki East Officen 25 osakasta ovat myös meidän jäseniämme ja toivomme, että voimme kehittää edelleen verkostoitumista ja kokemusten vaihtoa pk-yritysten ja suurten yritysten kesken, sanoo Suomalais-Venäläisen kauppakamarin toimitusjohtaja Jaana Rekolainen.

Kevätkokouksessa esiteltiin Suomalais-Venäläisen kauppakamarin toukokuun alussa lanseeraama uusi strategia. Strategiauudistuksen yhteydessä uusittiin myös viestintästrategia ja visuaalinen ilme. Uuden strategian mukaan Suomalais-Venäläinen kauppakamari yhdistää suomalaisen osaamisen ja mahdollisuuksien Venäjän. Sen ytimessä on jäsenyyden vahvistaminen, mikä onkin erityisen tärkeää, sillä Kauppakamarilla on 700 jäsenyritystä Suomessa ja Venäjällä. Yhdessä yritykset ja kaikki sidosryhmät ja kontaktit Suomessa ja Venäjällä muodostavat ainutlaatuisen mahdollisuuksien verkoston.

– Tavoitteeni puheenjohtajana on viedä Suomalais-Venäläisen kauppakamarin uusi strategia toteutukseen eli elävään elämään. Otan tärkeän tehtävän vastaan nöyrällä mielellä. Hallituksessa on kokeneita nimiä. Toisaalta minulla on suuri luottamus Jaanaan ja hänen joukkoihinsa. Osaavia ihmisiä, joilla on tekemisen riemu. Tällä yhdistelmällä saa yleensä hyvää tulosta aikaiseksi, sanoo hallituksen tuore puheenjohtaja Ilkka Salonen.

Ilkka Salonen on toiminut East Office of Finnish Industries Oy:n toimitusjohtajana vuoden 2017 huhtikuusta alkaen. Vuoden 2019 huhtikuussa hänet nimitettiin myös East Officen hallituksen puheenjohtajaksi. Ilkan pitkä ura Venäjän pankkimarkkinoilla alkoi jo 1980-luvulla Kansallis-Osake-Pankin ja Meritan eri tehtävissä. Pisimpään, vuosina 1994 – 2007, hän työskenteli International Moscow Bankissa, viimeiset 9 vuotta pääjohtajana. Vuosina 2007 – 2009 hän vastasi yhtenä Sberbankin varapuheenjohtajana pankin kansainvälisestä toiminnasta. Vuosina 2012 – 2015 Ilkka toimi Uralsib Bankin toimitusjohtajana. Vuoden 2018 tammikuussa Ilkka valittiin Lappeenrannan yliopiston hallitukseen, minkä lisäksi hänellä on muita hallitusjäsenyyksiä suomalaisissa yrityksissä.

– Suomalais-Venäläinen kauppakamari kiittää puheenjohtajan tehtävät jättävää Esko Ahoa merkittävästä ja aktiivisesta työstä hallituksen puheenjohtajana vuosina 2013 – 2019. Jäsenyrityksemme arvostavat Esko Ahon merkittävää roolia ovien avaajana, visionäärinä ja monitasoisen Venäjä-kuvan rakentajana, sanoo Jaana Rekolainen.

Lisätietoja:

Jaana Rekolainen, Suomalais-Venäläinen kauppakamari, puh. +358 400 45 77 43, jaana.rekolainen(at)eastcham.fi

Ilkka Salonen, East Office of Finnish Industries, puh. +358 50 3373569 ilkka.salonen(at)eastoffice.fi

Suomalais-Venäläinen kauppakamari – ainutlaatuinen mahdollisuuksien verkosto

Suomalais-Venäläinen kauppakamari, SVKK, on johtava Venäjän-kaupan asiantuntijaorganisaatio, joka yhdistää suomalaisen osaamisen ja mahdollisuuksien Venäjän. Meillä työskentelee yli 20 Venäjän-kaupan asiantuntijaa, jotka palvelevat 700 suomalaista ja venäläistä jäsenyritystä sekä kaikkia Venäjän-kaupasta kiinnostuneita. Rakennamme liiketoiminnan mahdollisuuksia Suomen ja Venäjän välille tarjoamalla yrityksille parhaan tavan hyödyntää Venäjän-kaupan mahdollisuudet. Meidän tärkein tehtävämme on auttaa asiakastamme menestymään. Meiltä saat aina ajantasaista ja luotettavaa tietoa Venäjän kaupasta ja liiketoimintaympäristöstä. www.eastcham.fi

East Office of Finnish Industries

East Office of Finnish Industries was founded in Spring 2008 by 19 leading Finnish corporations to support the members in the Russian market.

Currently there are 25 equal shareholders, including Aspo, Atria, Bonava, Cargotec, Fazer Group, Fennovoima, Finnair, Fortum, Itella, Koskisen, KONE, Konecranes, Metso, Neste Oil, Nokian Tyres, Paroc, SRV, Stockmann, Stora Enso, Tikkurila, UPM-Kymmene, Valio, VR Group, Wärtsilä and YIT.

Experts from The Finnish Ministry for Foreign Affairs and the Confederation of Finnish Industries have presence in the Office board. www.eastoffice.fi

Back top top