SuomiAreenassa ainutlaatuinen kokoonpano Venäjän-kaupan ammattilaisia yli 200 vuoden kokemuksella

Suomalais-Venäläinen kauppakamari ja East Office of Finnish Industries tuovat SuomiAreenaan jotain sellaista, mitä siellä ei ole vielä ennen nähty. Torstaina 18.7.19 klo 14.30 BEPOP-lavalle nousee kahdeksan Venäjän-kaupan ammattilaista, joilla on uskomattomia tarinoita ja yhteensä yli 200 vuotta kokemusta Suomen ja Venäjän välisestä kaupasta.

Tunnin mittaisessa striimattavassa keskustelussa kuullaan menestystarinoiden lisäksi yrityskulttuureista Suomessa ja Venäjällä, turvallisuudesta ja siitä, minkälaista Venäjä-osaamista suomalaiset tarvitsevat tulevaisuudessa.

SuomiAreena

– Etsimme alkuvuodesta kilpailun kautta keskusteluun mukaan mielenkiintoisia henkilöitä, joilla on erilaisia menestys- ja selviytymistarinoita Venäjältä niin henkilö- kuin yritystasollakin. Tarinoiden perusteella valitsimme parhaimmat tekijät ja mielenkiintoisimmat tarinat. Mukana on valovoimaisia keskustelijoita – naisia ja miehiä, eri ikäisiä, erilaisilta aloilta omine hienoine tarinoineen, kertoo Suomalais-Venäläisen kauppakamarin viestintä- ja markkinointijohtaja Satu Niemelä.

Venäjän-kaupan kauniit ja rohkeat -keskustelun juontavat Suomalais-Venäläisen kauppakamarin toimitusjohtaja Jaana Rekolainen ja East Office of Finnish Industriesin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Salonen. Keskustelijoina ovat Juuso Hietanen, Bonavan toimitusjohtaja; Taina Kalintiv, LEDiLin markkinointijohtaja; Arto Manninen, Rosluxin toimitusjohtaja; Jukka Norppa, Karelian Wood Companyn hallituksen puheenjohtaja; Heli Pellikka, EY:n Russia Deskin johtaja ja Jyrki Talvitie, venäläisen Magnitin johtokunnan jäsen.

– Tuomme keskusteluun ne todelliset Venäjän-kaupan tekijät, jotka ovat siellä olleet nenä turpeessa ja menneet eteenpäin, sanovat toinen toistaan täydentäen Jaana Rekolainen ja Ilkka Salonen, joista molemmilla on yli 30 vuoden kokemus Venäjästä.

Jaana Rekolaisen mukaan on tärkeää pohtia, minkälaista Venäjä-osaamista Suomesta löytyy nyt ja mitä tarvitaan tulevaisuudessa.
– Venäjän markkina muuttuu ihan valtavan nopeasti. Se on todella kehittyvä myös teknologisesti. Meidän täytyy Suomessa pitää huolta siitä, että meillä on Venäjä-osaaminen kunnossa myös jatkossa.

Suomalais-Venäläinen kauppakamari ja East Office of Finnish Industires haluavat tuoda arvokkaita tarinoita kaikkien kuultavaksi.
– Se on tämän meidän SuomiAreena -keskustelumme idea, että menemme sinne, missä ei ole jokapäiväistä tällainen Venäjä-keskustelu, sanoo Jaana Rekolainen.

Vuosia Venäjällä työskennellyt Ilkka Salonen kertoo huomanneensa maahan muutettuun heti, miten mielenkiintoisesta markkinasta on kyse. Hänen mukaansa Venäjän suola on se, että siellä tapahtuu odottamattomia asioita, mikä pitää ihmisen vireänä.
– Parasta Venäjällä on, että siellä voi tehdä duunia ja siellä voi pitää hauskaa. Siis samaan aikaan tehdä sitä työtä, joka on mielenkiintoista ja hauskaa.

Jos Venäjällä sanotaan ei, se ei tarkoita eitä, vaan on aloitus neuvotteluille.
– Jotenkin sen Venäjällä työn tekeminen vaan koukuttaa. Se on niin haastavaa ja loppujen lopuksi niin palkitsevaa, sanoo Jaana Rekolainen.

Esimakua keskustelijoiden tarinoista

– Venäläiset tekevät kauppaa ihmisten kesken, ei yritysten kesken. Jos olet ystävyys- ja luottamussuhteen onnistunut rakentamaan, voit olla varma, että se kestää läpi elämän.
Jos apua tarvitset, tulet sitä aina saamaan, kertoo Taina Kalintiv.

– Naapurimme, joka on antanut paljon hienoja ihmissuhteita, ystäviä sekä mahdollisuuksia bisneksessä, vaati kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä ja toisenlaisen kulttuurin ymmärtämistä. Venäjä on alati muuttuva ja myös siksi mielenkiintoinen, sanoo Jukka Norppa.

– Kilpaileva projekti näki meidät liian pahana kilpailijana ja laittoi mummoja kadulle protestoimaan meidän projektia vastaan. Kilpailijamme olivat itse tehneet ne asiat, joista syyttivät meitä. Tarina päättyi lopulta hyvin ja minulle jäi siitä hauskat muistot, kertoo Juuso Hietanen.

Jyrki Talvitie on viettänyt puolet elämästään Venäjällä ja nähnyt Venäjän jokaisen vuosikymmenen 60-luvulta lähtien.
– Aina siellä ei ole kivaa, mutta koskaan siellä ei ole tylsää, hän sanoo.

Heli Pellikka valmistui Pietarin kauppakorkeakoulusta ja on työskennellyt Venäjällä tuotantolaitoksen johtajana.
– Mieleeni on jäänyt uudenvuodenpuheet sadoille kuulijoille ja päivät Pakkasakan vaatteissa. Se, että olen ulkomaalainen ja suomalainen, on ollut vain positiivinen asia. Ja siitä, että olen nainen, on itse asiassa ollut hyötyä, hän kertoo.

– Suhteeni Venäjään on hyvin käytännönläheinen. Olen edennyt kaupanteossa sinnikkäästi ja määrätietoisesti kumppanieni kanssa. Kumppanuus on rakentunut luottamukseen ja luottamus rakentuu ystävyydestä. Olen saanut paljon ystäviä Venäjän-kaupasta. Olen huomannut sellaisen asian, että ihmiset ja kansa ovat eri asia kuin valtio, jossa he asuvat, kertoo Arto Manninen.

Luvassa positiivista, aitoa ja rentoa puhetta

Venäjän-kaupan kauniit ja rohkeat SuomiAreenassa 18.7.2019 14.30-15.30
BEPOP-lava, Yrjönkatu 22, Pori

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: Satu Niemelä, viestintä- ja markkinointijohtaja, Suomalais-Venäläinen kauppakamari, [email protected], +358 40 3591582.

@SVKK_FRCC @EastOfficeFI @suomiareena @porinkaupunki @teamfinlandfi

SuomiAreenan arvot – avoimuus, moniääninen keskustelu, tasa-arvo, rohkeus ja rentous – ovat myös meidän arvomme. Keskustelussamme on mukana SuomiAreenan teemat: tulevaisuuden osaaminen ja innovaatiot. Tule kuulolle tai katso striiminä.

Suomalais-Venäläinen kauppakamari – ainutlaatuinen mahdollisuuksien verkosto

Suomalais-Venäläinen kauppakamari, SVKK, on johtava Venäjän-kaupan asiantuntijaorganisaatio, joka yhdistää suomalaisen osaamisen ja mahdollisuuksien Venäjän. Meillä työskentelee yli 20 Venäjän-kaupan asiantuntijaa, jotka palvelevat 700 suomalaista ja venäläistä jäsenyritystä sekä kaikkia Venäjän-kaupasta kiinnostuneita.

Rakennamme liiketoiminnan mahdollisuuksia Suomen ja Venäjän välille tarjoamalla yrityksille parhaan tavan hyödyntää Venäjän-kaupan mahdollisuudet. Meidän tärkein tehtävämme on auttaa asiakastamme menestymään. Meiltä saat aina ajantasaista ja luotettavaa tietoa Venäjän kaupasta ja liiketoimintaympäristöstä.

East Office of Finnish Industries

East Office of Finnish Industries was founded in Spring 2008 by 19 leading Finnish corporations to support the members in the Russian market.

Currently there are 25 equal shareholders, including Aspo, Atria, Bonava, Cargotec, Fazer Group, Fennovoima, Finnair, Fortum, Itella, Koskisen, KONE, Konecranes, Metso, Neste, Nokian Tyres, Paroc, SRV, Stockmann, Stora Enso, Tikkurila, UPM-Kymmene, Valio, VR Group, Wärtsilä and YIT.

Experts from The Finnish Ministry for Foreign Affairs and the Confederation of Finnish Industries have presence in the Office board.

www.eastoffice.fi