Aeroflotista tuli maailman vahvin ilmailubrändi
Venäjän kansallinen lentoyhtiö Aeroflot on noussut maailman vahvimmaksi brändiksi Brand Finance -yhtiön vertailussa.
Vielä takavuosina lukuisten vitsien kohteena ollut Venäjän kansallinen lentoyhtiö Aeroflot on noussut maailman vahvimmaksi brändiksi Brand Finance -yhtiön vertailussa. Asiasta kertoi keskiviikkona brittiläinen sanomalehti The Telegraph.
Globaaleja brändejä vertaileva yhtiö vertaili maailman johtavia lentoyhtiöitä yhteensä 30 kriteerillä, joita olivat muun muassa laivaston suuruus, lentokoneiden keski-ikä, työntekijöiden lukumäärä, investoinnit, talousluvut, asiakasuskollisuus ja ilmailuliiketoiminnan yleiset arviot.
Aeroflotin onnistuneesta markkinoinnista Brand Finance otti raportissaan esille yhtiön näkyvyyden Aasian markkinoilla sekä sen sponsoriyhteistyön englannin valioliigassa pelaavan jalkapallojoukkue Manchester Unitedin kanssa. Lentoyhtiö on raportin mukaan panostanut huomattavasti myös turvallisuuteen ja esimerkiksi AirlineRatings.com antaa Aeroflotille täydet pisteet lentoturvallisuudessa.
Vaikka Brand Finance nosti Aeroflotin vahvimmaksi ilmailubrändiksi, maailman arvokkaimpien ilmailubrändien vertailussa se oli vasta sijalla 26.
Vielä 1960-1970 -luvuilla Aeroflotilla oli maine turvattomana ja onnettomuusalttiina lentoyhtiönä. Aeroflot johti silloin onnettomuustilastoja, mikä toisaalta oli selitettävissä myös yhtiön valtavilla volyymeillä. Esimerkiksi 1970-luvun huippuvuosina Aeroflot kuljetti parhaimmillaan 100 miljoonaa matkustajaa vuodessa, eli noin yhdeksän kertaa enemmän kuin aikansa toiseksi suurin lentoyhtiö Pan Am.