Skip to Content
Jäsenyritykset

Verkossa olet markkinoilla, satoi tai paistoi

Viimeistään vuosi 2020 on tuonut esiin verkkokaupan edut, tietää logistiikkayritys wCargon perustaja ja toimitusjohtaja Olga Wegelius.

Teksti: Patrik Saarto Kuva: wCargo

Liiketoiminnassa tarvitaan rohkeutta ja näkemystä, ja niitä Olga Wegeliukselta löytyy. Elettiin vuotta 2003, kun Wegelius perusti Venäjän logistiikkaa varten oman yrityksen, wCargon. Pian rajan tuntumassa aukesi mahdollisuus, johon Wegelius tarttui – Virolahdella oltiin sulkemassa varastoa. WCargo alkoi pyörittää siinä omaa varastoa tehden kaiken itse.

Toimenkuva sisälsi sekä logistiikkaa että kansainvälisiä verkkokauppatoimituksia. Tarkkasilmäinen Wegelius huomasi kuitenkin Venäjän Suomen kautta kulkevan tavaraliikenteen hiipuvan sitä mukaa, kun Venäjällä avattiin uusia satamia. Samoihin aikoihin Venäjän posti oli käynnistänyt kilpailutuksen löytääkseen partnerin Suomesta ja lähestyi asiassa myös wCargoa. Kokemus kansainvälisen verkkokaupan tavaratoimituksista painoi vaa’assa wCargon eduksi.

– Varmaan sen ansiosta voitimme Venäjän postin kilpailutuksen. Olemme olleet vuodesta 2017 Venäjän postin virallinen edustaja, Wegelius kertoo.

”Olemme olleet vuodesta 2017 Venäjän postin virallinen edustaja.”

Tänä päivänä toiminta on jaettu rahtipuolta hoitavaan wCargoon ja verkkokauppatoimituksista vastaavaan RusPostExpress-palveluun, joka on wCargon ja Venäjän postin yhteinen brändi. Noin 40 prosenttia lähetyksistä on rahtia ja 60 prosenttia verkkokauppatoimituksia.

Kymmenisen vuotta sitten wCargo osti Virolahdelta oman tontin, terminaalin ja toimistotilat, joita laajennettiin vuonna 2017. Lähes 1 400 neliön tiloihin on keskitetty kaikki huolintaan ja tullaukseen liittyvät palvelut ja terminaali tarjoaa asiakkaille kattavat tullivarastopalvelut. WCargo tarjoaa 3PL-logistiikkapalvelua ja postin statuksen ansiosta lähetykset kulkevat rajan yli erittäin jouhevasti.

WCargon kasvutarina on vaikuttava. Yritys on Venäjän postin ainoa kumppani koko Pohjoismaissa ja Baltiassa. Virolahden terminaali on Maailman postiliiton rekisterissä ja vastaa Venäjän postin Suomen kautta Venäjälle kulkevien lähetysten käsittelystä mistä päin maailmaa tahansa.

Kaiken kylkeen Wegelius aloitti tänä vuonna Venäjän postilla aluekehityspäällikön tehtävissä. Nimitys on avannut entistä suoremman yhteyden Venäjän postiin ja mahdollistaa pakettityyppien räätälöinnin tarpeeseen kuin tarpeeseen.

Verkkokauppa antaa suojaa

Wegeliuksella on suomalaisille yrittäjille suora viesti – menkää verkkoon. Koronakriisi vei venäläisasiakkaat myymälöistä, kaikkein näkyvimmin Itä-Suomessa.

– Nyt voimme todeta, kuinka riippuvaisia riskejä paljon puntaroivat suomalaiset ovatkaan kivijalkakaupasta. Yritykset eivät ole ymmärtäneet, miten helppoa vienti Venäjän kuluttajamarkkinoille onkaan. Itse vienti vaatii vain vienti-ilmoituksen, jonka laadimme asiakkaan puolesta sekä kopion kauppalaskusta, Wegelius korostaa.

Verkkokauppa hajauttaa ja laajentaa liiketoimintaa tehokkaasti. Vaikka rajat suljettiin henkilöliikenteeltä, tavaraliikenne jatkui. Verkkokaupan kulurakenne ja B2C-kaupan tullausprosessi ovat kevyempiä – sertifikaatteja ei tarvita, eivätkä pakotteet koske kuluttajakauppaa.

Venäläiselle kuluttajalle tavaroiden ostaminen cross-borderina voi olla lähes kolmanneksen edullisempaa, sillä jos sama tuote ostetaan Venäjältä, on siinä mukana Venäjän tullimaksu, Venäjän ALV sekä kauppiaan oma kate.

– Kun sinulla on verkkokauppa, niin kaikki munat eivät ole samassa korissa. Tapahtui mitä tahansa, olet markkinoilla, sillä liiketoimintasi on digitaalista, Wegelius sanoo.

”Tapahtui mitä tahansa, olet markkinoilla, sillä liiketoimintasi on digitaalista.”

Wegeliuksen mukaan verkkokaupassa on nyt kaksi trendiä. Ensimmäinen on varsin ilmeinen – on keskityttävä mobiilisovelluksiin, sillä ihmiset käyttävät puhelimia. Toinen trendi on se, että kuluttajat alkavat kyllästyä kiinalaiseen bulkkiin. Markkinoille ei kuitenkaan kannata lähteä kilpailemaan kolme kertaa halvempien kiinalaistuotteiden kanssa, vaan tarjoamaan jotakin erikoista ja laadukasta, josta ollaan valmiita maksamaan.

– Verkkokauppa toimii hyvin esimerkiksi urheiluvälineille, vaatteille, lastentarvikkeille, sesonkituotteille ja varaosille, Wegelius sanoo.

Helpompaa kuin luullaan

Pakettilähetys Venäjälle on paljon yksinkertaisempaa kuin monesti luullaan, Wegelius lupaa. Tavoitteena on, että logistiikkakulut olisivat minimaaliset, sillä verkkokaupassa tuotteita ei myydä rekkalasteittain. Venäjän verkkokauppamarkkinalle voi mennä joko kauppapaikan, kuten Ozonin kautta tai omalla, lokalisoidulla verkkokaupalla. Suomesta toimiva cross-border-verkkokauppa on kätevin, jos yrityksellä ei ole tuotantoa Venäjällä.

WCargon kautta voi lähettää mihin päin Venäjää tahansa pienen paketin, priority-paketin tai EMS-lähetyksen, joiden hinta on sama kaikkialle Venäjälle Virolahden terminaalista eteenpäin. WCargo auttaa myös pääsyssä Venäjän verkkokauppamarkkinoille – tarjolla ovat yhteistyökumppani Mikael Krasnovin Treesixtyn juuri Venäjään erikoistuneet palvelut markkina-analyysissä, lokalisoinnissa, teknisessä toteutuksessa sekä markkinoinnissa.

Suomesta toimiva cross-border-verkkokauppa on kätevin, jos yrityksellä ei ole tuotantoa Venäjällä.

WCargon kumppaniverkosto kasvaa jatkuvasti. Takana on jo pitkä yhteistyö Matkahuollon kanssa ja suora järjestelmäintegraatio on valmistumassa kesällä 2020. Yhteistyö Consignorin kanssa mahdollistaa monen yrityksen tehdä vaivattomasti kuljetustilauksia. Työn alla on myös avata Shopifyn verkkokauppiaille pääsy Venäjän markkinoille Woolman Oy:n kanssa. Vientiin liittyvissä kysymyksissä wCargo auttaa hyödyntäen Suomalais-Venäläisen kauppakamarin verkostoja.

Asiakkaiden on mahdollista tehdä myös suora integraatio wCargon kanssa. WCargo tekee jatkuvaa järjestelmäkehitystyötä, jotta asiakkaan kuljetustilauksen tekeminen olisi mahdollisimman vaivatonta ja kehitteillä on uusia palveluita niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. – Odotamme innoissamme, miten yhä suurempi määrä suomalaisyrityksiä lähtee Venäjän verkkokauppamarkkinoille ja uskomme, että he tekevät siellä tuloksellisia menestystarinoita. On suuri ilo olla mukana tässä murroksessa ja avata ovi Venäjän markkinoille, Wegelius päättää.

Artikkeli on julkaistu Venlan numerossa 1/2020. Lue näköislehti jäsentunnuksilla:

Venla 1/2020

Back top top