Skip to Content
Klubit

Kahvi tuo Venäjällä luksusta arkeen – mutta Paulig on paljon muutakin kuin kahvia!

Suomalais-Venäläinen kauppakamari tutustui Pauligin paahtimoon Helsingin Vuosaaressa.

Paulig on sukupolvesta toiseen rakastettu kotimainen brändi. Pauligin perheyritys tunnetaan ennen kaikkea herkullisesta kahvistaan, mutta yrityksen puolivuosisatainen historia sisältää paljon kaikkea aina konjakista pakasteisiin.

– Jos katsoo, että miten tämä meidän portfolio on kehittynyt, niin se alkoi pienestä, laajeni ja rönsyili, ja 70-80-luvuilla sitä alettiin konsentroimaan. Nyt me olemme ydinalueillamme, joka on kahvi, mausteet ja tex-mex, Pauligin toimitusjohtaja Rolf Ladau kertoi perjantaina Vuosaaressa.

Suomalais-Venäläisen kauppakamarin jäsenet kyläilivät Pauligilla vuotuisen kesätapahtuman merkeissä. Kahvin ja keskustelun ohella tutustuttiin paahtimoon ja yrityksen omaan museoon.

Mausteet olivat osa Pauligin osaamista jo 1800-luvulla. 1990-luvun alussa yhtiö laajensi jälleen mausteisiin Santa Maria -brändin kautta. Belgiassa Pauligilla on kaupan omien merkkien liiketoimintaa Poco Loco -brändin alla.

– Viimeisinä vuosina olemme laajentaneet myös horisontin taakse, tulevaisuuden kulutustottumuksia huomioon ottaviin brändeihin ja kategorioihin, Ladau kertoi.

Uusia alueita ovat kasvisruokavalioon sopivat ruotsalaiset Risenta-tuotteet sekä nyhtökauraa valmistava kotimainen Gold&Green.

Pauligin kahvi tulee vastuullisista lähteistä ja paahdetaan uusiutuvaa energiaa käyttäen, kertoi toimitusjohtaja Rolf Ladau.

Suklaan kaltainen herkku

Venäjältä tulee tällä hetkellä kuusi prosenttia Pauligin koko liikevaihdosta. Markkinoilla ollaan mukana sekä kahvilla että mausteilla.

Paulig on keskittynyt Venäjän noin kahteentoista miljoonakaupunkiin ja kahvia saa aina vähittäiskaupoista McDonald’siin. Pauligin kahvidivisioonan toimitusjohtajan Lenita Ingelinin mukaan kahvin nauttimisesta kodin ulkopuolella on tullut yhä tärkeämpi osa arkea myös Venäjällä.

– Kahvi on Suomessa kuin leipä, se kuuluu jokapäiväiseen elämään pitkin päivää. Venäjällä kahvi on enemmän kuin suklaa – luksustuote, joka tuo pientä arjen luksusta elämään, Ingelin kertoi.

Pauligin kahvidivisioonan toimitusjohtaja Lenita Ingelin.

Pikakahvi on Venäjällä edelleen suosittua, mutta suodatinkahvin osuus nousee koko ajan. Etenkin nuoret ovat avoimempia kokeilemaan kaikkea uutta. Siksi paikallista kuluttajaa on kuunneltava tarkkaan.

– Moskovalaiset kuluttajat ovat lähimpänä ruotsalaisia kuluttajia. Kahvi valitaan hyvin emotionaalisin perustein, kun muualla se on hyvin rationaalinen valinta, Ingelin vertaili.

Aluksi nautittiin luonnollisesti kahvia.

Valoa paahtimoon tuo koko seinän kokoinen ikkuna.

Kuvakollaasi: Pauligin museo on aikamatka koko Suomen historiaan

Ryhmä museokierroksen alussa.

Gustav Pauligin työpöytä.

Pienoismalli Pauligin vanhoista tiloista Helsingin Katajanokalla.

Pienet pakkaukset olivat aikansa innovaatio, joka sai alkunsa asiakkaan pyynnöstä.

Pauligin pakasteita ja jäätelöä takavuosilta.

”Tietysti Pauligin”.

Kahvipakkausten historiaa.

Back top top