Skip to Content
Teema

Syysaurinko lämmittää Venäjän-kaupan tuoreessa barometrissa – ”Yleisvire positiivisempi kuin keväällä”

Syksyn lehdet ovat jo ehtineet maahan, mutta tällä kertaa niissä soi bluesin sijaan jotakin duurivoittoisempaa. Venäjän-kaupan barometrin syksyn 2019 tulokset julkaistiin tiistaina kevään mittausta aurinkoisemmin tuloksin.

Tulosten mukaan vastaajayritysten liiketoiminta Venäjällä on kasvanut etenkin teollisuudessa ja suurissa yrityksissä, kun taas vahvimmat kasvunäkymät ovat pienissä yrityksissä. Vienti on kehittynyt positiivisesti palveluissa ja logistiikassa ja tuonti lisääntynyt suurilla yrityksillä. Pienet yritykset uskovat viennin vahvistuvan edelleen, suuret näkevät tuonnin lisääntyvän edelleen.

– Barometrin tulokset osoittavat, että Venäjän-kaupan tarinat eivät ole samanlaisia kaikissa yrityksissä. Eroja on nähtävissä sekä toimialojen että yrityskoon mukaan, mutta barometrin yleisvire on positiivisempi kuin viime keväänä, kommentoi Suomalais-Venäläisen kauppakamarin toimitusjohtaja Jaana Rekolainen barometrin lehdistötiedotteessa.

East office: Brändin oltava kunnossa

East Office of Finnish Industriesin tuore toimitusjohtaja Lauri Veijalainen komppaa tuloksia. Veijalaisen mukaan kansainväisten yhtiöiden tunnelmat kentällä ovat kaksijakoiset – osalla, kuten vähittäiskauppiailla, kasvu on ollut voimakasta ja osalla taas on pehmeyttä ylärivin kanssa.

– Itse olen tulkinnut sen siten, että jos brändi on kunnossa, niin bisnestä voi tehdä hyvinkin menestyksekkäästi Venäjällä, Veijalainen sanoi kommenttipuheenvuorossaan barometrin tulosten julkaisutilaisuudessa.

Tulevaisuudessa on myös varauduttava kovempaan kilpailuun venäläisten valmistajien kanssa. Talouspakotteiden aikakausi on antanut venäläisille valmistajille aikaa petrata tekemistään etenkin laadun osalta.

– Venäläiset tuottajat ja toimijat ovat saaneet kiinni sitä preemiopositiota, mikä länsimaisilla yhtiöillä on ollut. Jos sanktiot joskus poistuvat, niin kyllä länsimaisilla yhtiöillä tulee olemaan haasteita saada venäläinen asiakas takaisin, Veijalanen pohti.

Reima: Vastuullisuus kasvussa

Venäjällä jo 1960-luvulta lähtien ollut Reima on markkinajohtaja Venäjän lastenvaatemarkkinoilla ja nähnyt jo pitkään trendien muutokset alalla. Lapsiin vahvasti panostava Venäjä on myös Reiman suurin markkina-alue.

Reiman toimitusjohtajan Elina Björklundin mukaan Venäjälläkin nousevat nyt esiin globaalit trendit – milleniaalit ovat sekä ympäristö- että hintatietoisia ja osaavat etsiä haluamansa verkosta. Vastuullisuus sopii Reimalle, joka kehittää jo lastenvaatteiden kierrätystä Suomessa.

– Kuluttajat alkavat nyt reagoida vastuullisuuteen Venäjälläkin ja Reimalla on vahva vastuullisuusagenda, Björklund kertoi Reiman kommenttipuheenvuorossa.

Björklundkin näkee venäläisten valmistajien kehittyvän toimialalla kuin toimialalla. Samalla vaateala konsolidoituu Venäjällä – suuret kasvavat suuremmiksi ja pieniä ketjuja häviää niin verkossa kuin offlinessa. Lisäksi outletit nostavat rooliaan, kun ostovoima on heikentynyt ja hintaherkkyys kasvanut.

– Se, mitä olemme nähneet, niin tullaus on tiukentunut ja sertifikaateissa katsotaan, että kaikki on kunnossa. Mutta jos jokin vie yöuneni, niin se ei ole Venäjä, Björklund sanoi.

Venäjän-kaupan barometri on kahdesti vuodessa toteutettava tutkimus Venäjän-kaupan näkymistä Suomessa. Tutkimuksen tilaajat ovat Suomalais-Venäläinen kauppakamari, East Office of Finnish Industries, Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Keskuskauppakamari ja Suomen Yrittäjät. Tutkimuksen toteuttaa Taloustutkimus Oy.

Tutustu tuloksiin:

Venäjän-kaupan barometri, syksy 2019

Lue myös:

Venäjän-kaupan barometri, syksy 2019: Venäjän-kaupan näkymät parantuneet heikentyvästä taloustilanteesta huolimatta

Back top top