”We will build Ukraine back better” – EastChamin Jaana Rekolaisen terveiset ReBuild Ukraine -messuilta
Ukrainan rakennettuun ympäristöön ja energiaan keskittyneet ReBuild Ukraine -messut keräsivät Varsovaan 550 yritystä 30 maasta.
Teksti Satu Niemelä Kuvat Jaana Rekolainen, Business Finland
Muutaman päivän aikana tuhannet eurooppalaiset messuvieraat verkostoituivat, puhuivat yhteistyömahdollisuuksista ja esittelivät yritysten toimintaa sekä pohtivat rahoituskysymyksiä. Suomesta oli mukana yli 50 yritystä ja kaiken kaikkiaan 100 hengen Team Finland -joukkue. Suomen delegaatiota johti ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavio.
Ukraina haluaa asemoitua sodan jälkeen Euroopan energia-HUBiksi. Tapahtumassa kuultiin paljon suunnitelmia vihreästä siirtymästä, uusiutuvan energian lisäämisestä, nesteytetyn maakaasun käytöstä, vedystä ja ydinvoimasta. Myös suomalaisia energiaratkaisuja on esitelty ja tarjottu Ukrainalle.
Varsovaan oli saapunut Ukrainan ministereitä ja virkamiehiä sekä kaupunkien ja alueiden johtajia kertomaan Ukrainan tarpeista. Alueita esiteltiin muun muassa vaikuttavilla videoilla, joissa kuvattiin alueiden tilannetta ennen sotaa, tuhoja ja niiden korjauksia sekä tulevaisuuden suunnitelmia.
– ”We build back better” nousi esiin vahvasti kaikessa. Ukraina haluaa rakentaa vihreämmän, modernimman ja nykyaikaisemman eurooppalaisen talouden. Tietoa Ukrainan tarpeista oli paljon ja kuulimme Ukrainan eri alueiden investointisuunnitelmista. Yksityisten investointien rooli tulee Ukrainassa olemaan iso. Rahoitus nousi odotetusti tärkeäksi kysymykseksi, kertoo EastChamin toimitusjohtaja Jaana Rekolainen.
”Ukraina haluaa rakentaa vihreämmän, modernimman ja nykyaikaisemman eurooppalaisen talouden.”
Rahoituskysymyksiä ratkotaan ulkoministeriön koordinoimassa Suomen kansallisessa Ukrainan jälleenrakentamisen suunnitelmassa, mikä on hyvä, sillä kilpailu Ukrainan markkinoilla tulee olemaan kovaa. Osa Euroopan maista on Suomen edellä rahoitusasioissa.
Ukrainassa on suomalaisia yrityksiä, jotka ovat toimineet maassa pitkään ja jatkaneet työskentelyä myös sodan aikana. Osa Puolassa toimivista suomalaisyrityksistä käyttää maata astinlautana Ukrainan markkinoille. Yrityksille, jotka vasta tutustuvat Ukrainan markkinaan, voi olla luontevaa aloittaa viennillä ja hakea vientioperaatioiden tueksi paikallista kumppania.
– Konkreettisia keskusteluja asiakkaan kanssa on kuitenkin vaikea käydä niin kauan kuin meillä ei ole kaupan rahoituksen instrumentteja. Team Finland -verkosto auttaa yrityksiä näissä kysymyksissä. Suomalaiset yritykset kävivät aktiivista keskustelua keskenään mahdollisista yhteistyökuvioista. Kaikkia yrityksiä kiinnostaa, mitä muut yritykset tekevät ja miten menevät markkinoille. Myös ministeri Taviolla oli ilahduttavan paljon aikaa keskusteluille yritysten kanssa. Tätä arvostettiin suuresti, sanoo Rekolainen.
Varsovan messuilta saattaa kuitenkin olla vielä pitkä askel Ukrainan markkinoille. Suunnitelma Ukrainan markkinoille menosta kannattaa tehdä huolella. Ukrainassa liiketoiminnat pyörivät, vaikka sota on käynnissä. Kun sota loppuu, maan markkinoille on menijöitä jonoksi asti. Etulyöntiasemassa ovat ne yritykset, joilla on siellä jalansijaa ja tunnettuutta. Kilpailu on kovaa ja tulee lisääntymään. Ukraina on kiinnostava markkina myös pitkällä aikavälillä suomalaisille ja muille eurooppalaisille yrityksille.
– Messuilla toistui useaan otteeseen sama viesti: jos Ukrainan markkinoilla haluaa tehdä bisnestä, maassa täytyy käydä ja siellä tulee olla läsnä. Ukrainalaisia kumppaneita on hyvä löytää ja selvittää mahdolliset yhteistyökuviot.
Jotkut maat ovat kohdistaneet omaa apuaan suoraan kahdenvälisesti. Tanska esimerkiksi tekee yhteistyötä Mykolajivin kaupungin kanssa. Tanskalaisfirmat ovat toteuttaneet alueella merkittäviä projekteja. Tämä malli voisi olla toimiva myös muille maille.
Suomalaisyritysten vertaistuki toisilleen onkin tärkeää. Yhdessä voidaan miettiä, mitä voidaan tehdä, löytyykö yhteisiä projekteja tai mahdollisesti tuotantotiloja. Jotta yrityksiä voitaisiin palvella paremmin, EastCham Finland teki aiemmin syksyllä päätöksen avata toimisto Ukrainaan.
Suomalaisyritysten vertaistuki toisilleen on tärkeää.
– Päätös on oikea. Etabloituminen Ukrainaan on välttämätöntä. Meidän täytyy olla vahvasti läsnä, jotta voimme auttaa yrityksiä konkreettisesti, sanoo Rekolainen.
Lue myös:
Tulossa joulukuussa ja tammikuussa:
Online training: Starting the business operations in Ukraine