Mainokset palaavat Moskovan metroon
Sopimus uuden operaattorin kanssa solmittiin viime vuoden elokuussa.
Kun mainokset katosivat viime vuonna Moskovan metrosta, epäilivät monet syyksi taloustaantumaa. Todellisuudessa mainospaikkojen tyhjenemisen taustalla oli Moskovan metrolaitoksen ja siihen aikaan metrolaitoksen yhteistyökumppanin välisen sopimuksen irtisanominen. Nyt metrolaitos on löytänyt uuden mainosoperaattorin ja mainokset alkavat palailla metroon heti tammikuun alusta lähtien.
Sopimus uuden operaattorin kanssa solmittiin viime vuoden elokuussa ja se on arvoltaan 22,6 miljardia ruplaa, eli noin 350 miljoonaa euroa. Kyseisellä summalla mainosoperaattori Trade Company saa kymmenen vuoden oikeudet mainostaa Moskovan metrossa.
Sopimuskumppanin vaihtumisen myötä Moskovan metrolaitos uudisti samalla myös mainontakonseptiaan, minkä seurauksena esimerkiksi metrojunien teippaaminen suurikokoisilla mainoksilla tulee nyt mahdolliseksi.
Vuoden 2015 heinäkuussa Moskovan metrolaitos irtisanoi yksipuolisesti kumppanuussopimuksen sen aikaisen operaattorin OOO Avto Sell:in kanssa. Sopimuksen irtisanomisen syynä oli yritykseltä metrolaitokselle kertynyt noin 1,1 miljardin ruplan velka.