Nokian Renkailta vahva tulos - autojen ja renkaiden markkina kasvaa Venäjällä
Nokian Renkaiden liikevaihto kasvoi Venäjällä 7,5 prosenttia.
Nokian Renkaiden liikevaihto kasvoi tammi-kesäkuussa kaikilla markkinoilla, käy ilmi yhtiön puolivuosikatsauksesta. Liikevaihto kasvoi 6,4 % ollen 765,2 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisilla valuutoilla liikevaihto kasvoi 12,5 %.
Venäjän markkinasegmentissä liikevaihto kasvoi 7,5 % 178,8 miljoonaan euroon. Venäjän osuus on 23,4 % yhtiön koko liikevaihdosta. Kaikilla päämarkkinoilla kasvua tuli etenkin henkilöautonrenkaissa, konsernin liikevoitto oli kaikkiaan 169,3 miljoonaa euroa.
Nokian Renkaiden henkilöautonrenkaista 85 % valmistetaan Venäjällä ja tuotannosta 56 % menee vientiin. Yhtiön Vsevoložskin tehtaan kapasiteetti on noin 17 miljoonaa rengasta vuodessa.
Yhtiö arvioi liikevaihdon ja liikevoiton kasvavan viime vuodesta. Suomessa tuotantoa tehostetaan miljoonalla renkaalla siirtymällä tuotannossa kuuteen päivään ja palkkaamalla 80 työntekijää lisää vuodesta 2019 alkaen.
Markkinat kasvussa Venäjällä
Nokian Renkaiden puolivuosikatsauksen mukaan uusien autojen myynti kasvoi Venäjällä tammi-kesäkuussa 18 % viime vuoteen verrattuna ja henkilöautonrenkaiden sisäänmyynti 10 %. AEB:n mukaan tammi-kesäkuussa Venäjällä myytiin 849 221 henkilöautoa.
Nokian Renkaat odottaa tälle vuodelle 12-15 % kasvua uusien henkilöautojen myynnissä ja 3-5 % kasvua renkaiden jälkimarkkinan sisäänmyynnissä viime vuoteen verrattuna. Talvirengasmarkkina kasvaa kesärengasmarkkinaa nopeammin.
Nokian Renkaat teki katsauskaudella useita tuotelanseerauksia, joista Venäjälle suunnattiin esimerkiksi nastattomat talvirenkaat Nokian Hakkapeliitta R3 ja Nokian Hakkapeliitta R3 SUV. Yhtiö arvioi säilyttävänsä ja edelleen vahvistavansa markkinajohtajuuttansa Venäjällä.
Nokian Renkaat panostaa vastuullisuuteen
Nokian Renkaat sitoutui katsauskaudella myös ilmastotavoitteisiin osallistumalla Science Based Targets -aloitteeseen.
– Olen erityisen ylpeä kertoessani, että vastuullisuuden osa-alueella, lähdimme mukaan Science Based
targets -aloitteeseen huhti−kesäkuun 2018 aikana, ja sitoudumme asettamaan tieteeseen perustuvat
ilmastotavoitteet. Uudet ilmastotavoitteet tullaan linkittämään sekä yhtiön arvoketjuun että
tuotteidemme ympäristövaikutuksiin, toimitusjohtaja Hille Korhonen kertoo puolivuosikatsauksessa.