Skip to Content
Elintarvikkeet ja tekstiilit Patrik Saarto
Avoin 2720
Ruplan kurssi ja pienentynyt myynti vähittäiskauppaan painoivat Atria Venäjän liikevaihtoa

Ruplan kurssi ja pienentynyt myynti vähittäiskauppaan painoivat Atria Venäjän liikevaihtoa

Myynti vähittäiskauppohin on viime vuosina vähentynyt, mutta asiakasryhmien kirjo kasvanut.

  • Ruplan kurssi ja vähentynyt myynti vähittäiskauppaan painoivat Atria Venäjän liikevaihtoa.
  • Sibylla- ja Food Service -tuotteiden myynti kasvoi edellisvuoden vastavaan ajankohtaan verrattuna.
  • Kanavat ja asiakasryhmien kirjo ovat laajentuneet Atria Venäjän liiketoimintaympäristössä.

Atria Venäjän liiketulos laski tammi-kesäkuussa 0,7 miljoonaa ja huhti-kesäkuussa 0,1 miljoonaa euroa, käy ilmi Atrian puolivuosikatsauksesta. Liikevaihto oli tammi-kesäkuussa 35,8 miljoonaa ja huhti-kesäkuussa 18,5 miljoonaa euroa.

Liikevaihdon lasku johtuu Atrian mukaan ruplan heikentyneestä kurssista ja vähentyneestä myynnistä vähittäiskauppaan. Huhti-kesäkuun liikevoittoa rasittivat myös raaka-aineiden kohonneet hinnat.

Atria Venäjän koko alkuvuoden tuloksen raportoidaan kuitenkin olleen edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa parempi paremman myynnin rakenteen ja hyvän kustannustehokkuuden ansiosta. Alkuvuonna 2017 Atria Venäjän liikevaihto oli 41,6 miljoonaa ja liikevoitto -1,2 miljoonaa euroa.

Myös Sibylla- ja Food Service -tuotteiden myynti kasvoi huhti-kesäkuussa edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Atrian koko liikevaihto alkuvuonna oli 704,6 miljoonaa euroa ja liikevoitto 8,8 miljoonaa euroa. Atria laski vuoden 2018 ennusteita arvioiden liikevoiton jäävän viime vuotta heikommaksi ja liikevaihdon viime vuoden tasolle. Syynä on muun muassa heikot rupla ja Ruotsin kruunu.

Asiakasryhmien kirjo laajentunut

Atrian viime vuoden tilinpäätöksen mukaan Venäjä on liiketoiminta-alueena muuttunut – myyntikanavia ja asiakasryhmiä on tullut lisää. Atria teki viime vuonna Venäjällä positiivisen tuloksen.

– Tämän päivän Atria Venäjä on huomattavasti erilainen liiketoiminta-alue kuin viisi vuotta sitten. Aiemmin valtaosa myynnistä oli myyntiä ketjuuntuneelle vähittäiskaupalle. Nyt rinnalle on tullut muita kanavia ja asiakasryhmiä. Sibyllan menestys on vahvaa  vuodesta toiseen ja myyntipisteiden määrä on edelleen nousussa, Atrian toimitusjohtaja Juha Gröhn kommentoi tilinpäätöksessä.

Sibylla-konseptin myyntipisteiden määrä kasvoi viime vuonna voimaikkaimmin Venäjällä, jossa oli vuoden lopussa jo 3000 myyntipistettä – puolet Atrian 6000 myyntipisteestä kymmenessä maassa.

Atria Venäjä toi viime vuonna markkinoille 26 uutta tuotetta, joista 17 oli vähittäiskauppa- ja Food Service -asiakkaille ja yhdeksän Sibylla-tuoteperheeseen. Painopistealue tuotekehityksessä on kalliimpaan hintakategoriaan kuuluvat herkuttelutuotteet.

Atria Venäjän liiketoiminta-alueen johtajana aloitti 9. heinäkuuta Ilari Hyyrynen.

Back top top