Skip to Content

Kiekko on kontaktilaji

Jääkiekko on kontaktilaji. Urheilijat ottavat kontaktia kiekkokaukalon sisäpuolella, mutta kiekkoseura Jokerit auttaa kontaktien luomisessa myös kaukalon ulkopuolella, eli katsomoissa, yritystapaamisissa ja bisnes-seminaareissa. Venla vieraili Jokereiden toimistolla Hartwall Arenalla ja kyseli, miten seura voi antaa suomalaisyrityksille tukea idän liukkailla jäillä.

Teksti: Taneli Dobrowolski // Kuvat: Jokerit

KHL-peleissä tunnelmat nousevat kattoon. Urheilu yhdistää ihmisiä ja pelitapahtumat tarjoavat kontaktien luomiselle erinomaiset puitteet. KHL-paikkakunnilla, joissa jääkiekko on usein valtalaji, otteluillat keräävät hallien kiihkeään syleilyyn tuhansia urheilun ystäviä, paikallisia päättäjiä ja yrittäjiä.

– Istumme paikallisen liike-elämän edustajien kanssa samoissa aitioissa, jotka ovat luontevia paikkoja tutustumiselle ja suhteiden luomiselle. Esimerkiksi taannoisessa vieraspelissämme Habarovskissa keskustelimme ja seurasimme peliä lentokonetehdas Suhoin johtajan kanssa, jokeriorganisaation toimitusjohtaja Jukka Kohonen kertoo.

Kiekkoseuran yrityspalvelut tarjoaa suomalaisyrityksille mahdollisuuden lähteä valloittamaan idän laajoja markkinoita tunnetun ja arvostetun Jokerit-brändin mukana. Jukka Kohosen mukaan Jokerit on tutkitustikin KHL:n suosituin seura niin katsojamäärissä kuin muillakin mittareilla tarkasteltuna.

– Jokereiden suosio ja kiinnostavuus näkyy selvästi vierasottelukiertueilla. Olemme haluttuja ja odotettuja vieraita ottelupaikkakunnilla ja suosiomme näkyy myös meihin kohdistuneessa mielenkiinnossa B2B-markkinoinnin osalta, sanoo Kohonen.

Kuva: Jokerit

Markkina-alueena lähes neljännes maapallon väestöstä

Kiinalaisseuran mukaantulon myötä kiekkoliiga KHL:n markkinat kattavat nyt 1,5 miljardin ihmisen markkina-alueen. Kiinan, Venäjän, Kazakstanin tai Valko-Venäjän markkinat ovat sellaisia, joihin on vaikeaa lähteä ilman olemassa olevia yhteyksiä tai hyvää taustatukea. Jokerit toimii tässä mielessä pelin avaajana ja tasoittaa suomalaisyritysten tietä matkalla kohdealueen markkinoille.

– Esimerkiksi Minskissä ja Zagrebissa olemme järjestäneet suomalaista bisnestä esitteleviä tapahtumia, joissa on tavattu myös kansainvälisten pankkien edustajia. Nämä alueet tarjoavat suomalaisyrityksille suuria mahdollisuuksia, joita on tähän mennessä hyödynnetty harmittavan vähän. Me haluamme kantaa oman kortemme kekoon Suomen ulkomaankaupan lisäämiseksi viemällä suomalaisyrityksiä suoraan markkinoiden ytimeen, sanoo jokeriorganisaation asiakkuuspäällikkö Miika Haapala.

Jääkiekko on Venäjällä ja Itä-Euroopan maissa suosittu laji ja myös KHL-paikkakuntien hallinnot ovat siihen sitoutuneita. Elinkeinoelämä, kuten esimerkiksi energiatoimialat, luonnonvarateollisuus ja raskas teollisuus, ovat näkyvästi ja vahvalla panoksella KHL-kuvioissa mukana.

– Jos ajatellaan Suomen teollista vientiä B2B-sektorilla, niin KHL:ssä mukana olevat yritykset tarjoavat välittömiä myyntimahdollisuuksia. Kysyntää on esimerkiksi paineastioille, antureille, jäähdytysjärjestelmille taajuusmuuntimille, venttiileille, cleantechille ja energiatehokkuusratkaisuille, Jukka Kohonen luettelee.

Fly with the Team

Pelireissuillaan Jokerit liikkuu sinivalkoisin siivin omalla charterkoneella, jossa on tilaa myös yhteistyökumppaneille. Pelipaikkakunnilla järjestetään yritysten tapaamisille puitteet ja yhteisiin aitioihin kutsutaan paikallisen elinkeinoelämän edustajia. Suomalaiset tuotteet ja palvelut kiinnostavat Venäjällä, jossa investoitavaa riittää.

– Jalkapallon MM-kisoja pelataan vuonna 2018 yhteensä 11 paikkakunnalla, joista seitsemällä on oma KHL-joukkue. Joukkueissa on paljon samoja tahoja, jotka ovat mukana myös jalkapallon MM-kisojen investointiprojekteissa. Esimerkiksi Nižnyi Novgorodissa on käynnissä suuria infrahankkeita, joissa on mukana amerikkalaisia hotellirakentajia ja ulkomaalaisia tieurakoitsijoita. Kysyntää olisi varmasti myös suomalaisille palveluille, Kohonen sanoo.

Jokerit tarjoaa yhteistyökumppaneilleen konkreettisia verkostoitumis- ja näkyvyyspalveluja, jotka räätälöidään yrityksen resurssien ja tarpeiden mukaan. Palvelut on jaettu kolmeen osa-alueeseen, eli brändinäkyvyyteen, verkostoitumiseen ja yritystapahtumatuotantoon.

– Yhteistyökumppaneidemme brändinäkyvyys ei rajoitu pelkästään mainoksiin pelipaidoissa tai kiekkoareenalla, vaan asioita viedään eteenpäin myös laajemmalla rintamalla järjestämällä kumppaneillemme verkostoitumismahdollisuuksia ja tapahtumia. Näillä edesautetaan bisneskontaktien syntymistä ja niiden laajentamista, Miika Haapala selventää.

Kuva: Jokerit

Ovia avaamassa

Verkostoilla on tärkeä merkitys Venäjällä ja itäisissä kulttuureissa, joissa henkilökohtaisella tutustumisella ja kanssakäymisellä on ensiarvoisen tärkeä merkitys bisneksessä. Jokerit tarjoaa yrityksille valmiit kontaktit ja väylät suhteiden luomiselle.

– Jokerit on hyvin verkostoitunut Venäjällä. Olemme vahvasti länsimainen ja suomalainen joukkue, joka samalla toimii myös koko KHL-organisaation ytimessä. Venäläiset arvostavat meitä ja pitävät meitä KHL:n lipunkantajana lännessä, Jukka Kohonen lisää.

Jokereista otetaan mallia myös venäläisjoukkueisiin, sillä venäläisten näkökulmasta se on KHL:n kansainvälisesti verkostoitunein seura. Jokereiden tunnetut yhteistyökumppanit vahvistavat seuran kansainvälistä imagoa.

– Jokin aika sitten kanadalainen suosikkilaulaja Justin Bieber julkaisi sosiaalisessa mediassa valokuvan, jossa hän poseerasi pelipaidassamme. Kuva tavoitti kymmenien miljoonien yleisön ja maailmanlaajuista näkyvyyttä saivat yhteistyökumppaneistamme muun muassa Nissan, Huawei, Finnair ja Veikkaus, Jukka Kohonen mainitsee esimerkkinä.

Kohonen ja Haapala haluavat kannustaa suomalaisyrityksiä etsimään markkinoita myös laajemmalta maantieteelliseltä alueelta kuin pelkästään Moskovasta, Pietarista tai Venäjän suurimmista miljoonakaupungeista.

Markkinat ovat valtavat ja esimerkiksi Vladivostok – niin kaukana kuin se onkin – tarjoaa valtavia mahdollisuuksia satamapalveluiden toimittajille. Jokereiden mukana on helppo matkustaa sellaisiinkin venäläiskaupunkeihin, joihin olisi muuten hankalaa mennä. Meidän mukanamme ovet aukeavat aina Pekingiä myöten, Kohonen korostaa.

Jokereiden imagoa ja tunnettuutta tukee myös inhimillinen mainepääoma. Haapala kertoo esimerkin, jossa eräs suomalainen vientipalveluja tarjoava organisaatio oli ihmetellyt, miten Jokerit onnistuvat luomaan yhteyksiä vaikeastikin tavoitettaviin tahoihin.

– Kerroimme, että isojen firmojen ovien avaamisessa meitä on Jukan lisäksi avustanut Jari Kurri, joka on kiekkoilua tuntevissa piireissä todella kova nimi. Jari on erinomainen ovien avaaja Venäjällä ja hän on ollut mukanamme useissa vapaamuotoisissa yritystapahtumissamme. Kurrin persoona kiinnostaa ja hän vetää aina runsaasti yleisöä, Miika Haapala paljastaa.

Joulukuussa Jokereiden mukana pääsee Keski-Siperian kaupunkeihin Omskiin, Novokuznetskiin ja Novosibirskiin ja tammikuussa on vuorossa idän kierros, jossa vieraillaan Vladivostokissa, Habarovskissa ja Pekingissä. Tammikuun 19. päivänä on vuorossa aina mielenkiintoinen Pietarin SKA:n kohtaaminen, jonka yhteydessä Jokerit järjestää myös bisnesseminaarin.

Lisätietoja pelimatkoista ja Jokereiden yrityspalveluista:

Miika Haapala, asiakkuuspäällikkö
Jokerit Hockey Club Oy
+358 40 779 6906, [email protected]

///

Jokereiden asiakkuuspäällikkö Miika Haapala kertoo Jokereiden vienninedistämis- ja business-palveluista Venäjällä ja KHL-liigassa.

Back top top