Skip to Content

Lattiapintojen vihreä jalanjälki

Ympäristöystävällisiä betonipinnotteita valmistavan Nanten Group Oy:n toimitusjohtaja Mona Grannenfelt uudistaa rivakoin ottein vanhaa toimialaa: ”Haluamme olla trendikäs teollinen yhtiö ja olla tässä mukana vielä 50 vuoden kuluttua”.

Teksti: Pirjo Peltola // Kuvat: Nanten Group

Nanten Group Oy on perheyritys, jonka tehdas ja toimitilat sijaitsevat Tuusulassa. Venäjä-toimintojen tukena on tytäryritys Pietarissa. Työntekijöitä Nantenilla on tällä hetkellä yhteensä 28.

— Olen kolmannen polven yrittäjä. Ukki perusti yhtiön vuonna 1963 ja 90-luvulla se siirtyi vanhempieni omistukseen. Isäni Kim Grannenfelt johti yritystä vuoteen 2015 asti, jolloin minä hyppäsin yrittäjän rooliin, Mona Grannenfelt kertoo.

Perheyrityksen jatkaminen ei suinkaan ollut pankkimaailmassa uraa tekevälle nuorelle naiselle itsestäänselvyys. Iso päätös esitettiin pohdittavaksi, kun nyt jo kahden pienen lapsen äiti Grannenfelt oli ensimmäisellä äitiyslomallaan.

— Ala oli aika tuntematon, vaikka olinkin nuorempana työskennellyt yrityksessämme ja ollut mukana myös hallituksessa. Mutta mitä kaikkea toiminta konkreettisesti piti sisällään – siitä en tiennyt tuon taivaallista.

Mona Grannenfelt kertoo, että yrittäjäksi ryhtyminen on yllättänyt sekä hyvässä että pahassa. Perheyrityksessä haastetta ja vastuuta lisää myös se, että pitää huolehtia jatkuvuus myös seuraavalle sukupolvelle.

— Mutta onhan tämä ollut todella antoisa juttu. Itse näen, että oma tehtäväni on vanhan teollisen toimialan nostaminen nykyaikaan. Ja ehkä minulle naisjohtajana on luonnollista tuoda mukaan myös enemmän visuaalista puolta. Tavallaan nämä tavoitteet vaativat myös tämän sukupuolenvaihdoksen, Grannenfelt hymyilee.

Yrittäjän arki on vaativaa ja erityisen vaativaa se on ajankäytön suhteen, kun kotona odottavat 1- ja 3-vuotiaat lapset.

— Arki on täynnä, mutta meillä on hyvä tukiverkko. Liikunta on minulle henkireikä ja voimia saa myös siitä, kun on mukava porukka, jonka kanssa saa tehdä töitä. Käyn salilla, juoksen ja liikuntaa harrastamme paljon myös koko perheen kanssa.

Biopohjaisten pinnoitteiden pioneeri

Mona Grannenfelt kertoo, että ekologinen tuotanto on tietoinen satsaus tulevaisuuteen, sillä ympäristöarvojen merkitys kasvaa koko ajan.

— Olemme alan pioneereja siinä, että olemme kehittäneet biopohjaiset tuotteet, joiden biosisällön ja uusiutuvien raaka-aineiden osuus on erittäin korkea. Markkinoilla ei ole muita näin ekologisesti valmistettuja tuotteita. Viime vuosina olemme tehneet paljon tuotekehitystä. Koko tuotantoprosessimme, raaka-aineesta valmistukseen ja asennukseen asti, on ekologinen ja turvallinen. Meillä on tarkka sertifiointi ja toiminnan valvonta ja koulutamme myös kumppaneitamme turvalliseen työntekoon, Grannenfelt selvittää.

Biopohjaisten lattiapinnoitteiden käyttö on yksi keskeisistä tekijöistä, joilla voidaan vaikuttaa sisäilman puhtauteen. Materiaaleista ei vapaudu haitallisia aineita, vaikka ne joutuisivat kosketuksiin veden kanssa. Tällä on iso merkitys erityisesti rakennusvaiheessa, jolloin materiaalit usein altistuvat kosteuden vaihteluille.

— Käyttöturvallisuudeltaan materiaalimme ovat huipputuotteita, joilla on pitkä historia kovan kulutuksen paikoista. Esteettinen puoli on tullut kuvaan mukaan vasta viime vuosina. Ominaisuuksiltaan tuotteet sopivat muuallekin kuin perinteisiin tehdashalleihin tai vastaaviin. Ne soveltuvat erinomaisesti esimerkiksi kouluihin ja päiväkoteihin tai sairaaloihin ja voivat korvata täysin matot, laatat ja parketit.

Nantenin pääasialliset kohteet ovat julkisia tiloja, mutta yksityisasuntojakin on tehty. Grannenfelt korostaa, että betonipinniote on parhaimmillaan suurten pinta-alojen tuote, sillä työprosessi kestää kuivumisjaksoineen kolme päivää. 1000 neliömetriä valmistuu samassa ajassa kuin 50.

Grannenfelt kertoo, että yhtiö on panostanut valtavasti tuotekehitykseen, mikä on vaatinut myös paljon aikaa.

— Nyt olemme valmiita siihen, mitä tapahtuu 10 vuoden kuluttua. Meidän on nyt helppo viedä tätä laivaa eteenpäin, sillä meillä on tuote, jolla on tulevaisuutta. Pohja on kunnossa ja meillä on kaikki mahdollisuudet ohjata se seuraavaan satamaan.

Hintatasoltaan ekologiset tuotteet ovat Grannenfeltin mukaan täysin kilpailukykyisiä ja kaupan päälle tulee paljon hyviä ominaisuuksia. Tuotteiden etuja ja käyttömahdollisuuksia ei kuitenkaan tunneta vielä kovin hyvin rakennusalalla.

— Jotta näihin hyötyihin todella uskottaisiin, tarvitaan vain lisää hyviä referenssejä. Toisaalta se tarkoittaa, että meillä on vielä paljon kasvumahdollisuuksia. Tällä hetkellä ei näytä siltä, että tulisi katto vastaan.

Venäjä on tärkein vientimaa

Nantenin Pietarin tytäryhtiö täytti viime vuonna 10 vuotta. Tytäryhtiö vastaa tuotteiden myynnistä, markinoinnista ja välivaraston toiminnoista Venäjällä. Asennukset hoitaa koulutettu kumppani. Nanten on vahva Pietarin alueella, mutta projekteja on tehty ympäri Venäjää.

Grannenfelt kertoo, että yhtiö kävi Venäjän-kauppaa jo 90-luvun alussa, mutta silloinkin kriisi tuli vastaan ja kauppa meni nopeasti nollaan. Uusi aloitus oli onnekkaampi ja itämarkkinoilla alkoikin mennä kovaa.

— Venäjä on pitkään ollut iso osa meitä ja parhaimmillaan liikevaihdostamme 50 prosenttia on tullut Venäjältä. Olemme suomalaisena brändinä asemoituneet hyvin Venäjälle. Meillä on siellä erittäin hyvä paikallinen henkilökunta.

Venäjän yhtiön pääjohtajan tehtävää hoitaa edelleen Grannenfeltin Kim-isä, jolla on pitkä kokemus Venäjän-kaupasta.

— Sen verran päätimme harjoittaa risk managementia, että emme laita vielä meikäläistä sinne. Venäjällä tuo vielä paremmin uskottavuutta, kun on vähän harmaata hiuksissa. Tämä työnjako on toistaiseksi ollut hyvä ratkaisu yhtiömme sukupolvenvaihdoksessa.

Venäjän viime vuosien talouden haasteet ja poliittinen tilanne iskivät lujaa myös Nantenin Venäjä-toimintoihin. Kun rahat loppuivat, niin asiakkaat siirtyivät halvempiin ratkaisuihin tai lattiat vain jätettiin viimeistelemättä.

— Tietenkin tämä kriisi on vaikuttanut meidän myyntiimme ja volyymit Venäjällä ovat tulleet roimasti alas. Me pinnoitamme Venäjällä paljon parkkihalleja ja on selvää, että parkkihallien lattiapinta on viimeinen asia, mikä tiukassa rahatilanteessa tehdään.

Nantenilla ei kuitenkaan tilanteesta lamaannuttu ja haasteista huolimatta liiketoiminta saatiin pidettyä vakaana.

Nantenin tilannetta ja Venäjä-toimintojen ylläpitoa on vaikeassa tilanteessa auttanut paikallisen tytäryhtiön olemassaolo. Kun Venäjän liiketoiminnan kulut ovat pääosin ruplamääräisiä, valuuttaongelmat eivät ole kriittinen tekijä. Vientiä Nantenillä on myös muihin IVY-maihin, tosin silläkin suunnalla on ollut valuuttavaikeuksia.

— Venäjän hyviä puolia on, että ihmiset eivät kriisien iskiessä masennu samalla tavalla kuin Suomessa. Siellä pystytään toimimaan, vaikka markkina olisi haasteellinen. Ihmiset ovat todella sopeutuvaisia, eivätkä hätkähdä vaikka tulee takapakkeja. Venäläisten kanssa on ihana toimia.

Venäläisten hyvänä ominaisuutena Granenfelt pitää myös luovuutta. Hän on huomannut, että yritykset oikeasti haluavat räväyttää. Nantenin Venäjän hankkeet eivät ole rajoittuneet parkki- tai tehdastiloihin, vaan siellä on tehty myös paljon ulkonäöltään erikoisia lattioita teknisistä ominaisuuksista tinkimättä. Venäjän referenssilistalta löytyy esimerkiksi koko Venäjän yksi suurimmista koulurakennuksista Volgarin alueella Samarassa, Fisht Olympic Stadium Sotšissa ja Nestleen makeistehdas Permissä.

— Vihreät arvot ja se, että tuotteemme ovat biotuotteita, eivät vielä ole Venäjällä paljon painaneet vaakakupissa. Loppupelissä hinta ratkaisee. Mutta ekologisuutta voimme toki hyödyntää markkinoinnissa.

Kasvua ja kansainvälistymistä

– Nyt näyttää jo vähän siltä, että kauppa Venäjällä on piristymässä – ainakin jos tilannetta vertaa kahteen viime vuoteen. Tilauskantamme on markkinatilanteeseen nähden hyvä ja keväälle on tiedossa projekteja. Niin tosin oli myös keväälle 2014, mutta niitä ei vain koskaan tehty. Osa hankkeista on nyt elvytetty uudestaan.

Se, että yritys on pieni ja ketterä on Grannenfeltin mukaan myös merkittävä kilpailuvaltti. Siitä on hyötyä taloudellisesti haasteellisina aikoina, kun päätöksiä tehdään viime tingassa. Asiakkaat eivät halua sitoa rahaa, ennen kuin asia on ihan varma. Etuna on myös lyhyt toimitusketju ja mahdollisuus räätälöidä toimituksia joustavasti asiakkaiden toiveiden mukaan. Työt voidaan tehdä nopeassa aikataulussa. Esimerkiksi Venäjälle pinnoitteet saadaan toimitettua kahdessa viikossa.

— Meillä on Suomessa ja Venäjällä tosi hyvä tiimi, joka pystyy toimimaan muuttuvassa markkinassa ja itsekin pystymme muuttumaan. Elämme aikaa, jossa keskeisiä puheenaiheita ovat startupit ja pilvimaailma. Teolliselle yritykselle ei ole niin helppoa tietää, mikä on tämän päivän juttu, mutta olemme sitä mieltä, että teollinenkin yritys voi uudistua ja näemme, että meillä on sitä jotakin.

Nanten aloitti kansainvälistymisen Venäjältä ja nyt toimintapiiriä ollaan laajentamassa myös muille lähimarkkinoille kuten Ruotsiin, Tanskaan ja Norjaan sekä Baltian maihin.

— Aloitimme lähimarkkinoista, joissa myös tuotteidemme bioarvoille on kysyntää. Baltia kasvaa myös hyvää vauhtia. Tuotannon haluamme pitää Suomessa ja Tuusulan tontilla on vielä kasvunvaraa.

Millaisena toimitusjohtaja näkee yrityksen viiden vuoden kuluttua?

— Uskon että olemme pinnoitemarkkinoiden kärkinimi Pohjoismaissa ja Venäjällä. Olemme luotettava ja ekologinen ratkaisu ja myös muita päällysteitä tullaan korvaamaan tuotteillamme. Kaikki ei tietenkään olen meidän käsissämme, mutta paljon on ja halua meiltä löytyy, Grannenfelt vakuuttaa.

Artikkeli on julkaistu SVKK:n jäsenlehti Venlassa 1/2017

Back top top