Skip to Content
Jäsenyritykset

Lattioita hyvällä reseptillä

Rakentamisessa raaka-aineilla ja kulutuskestävyydellä voidaan keventää materiaalien ympäristövaikutuksia. Maailmaa ei kuitenkaan voi muuttaa kestävämmäksi yksin, vaan muutos tarvitsee koko toimitusketjun panoksen.

Teksti Patrik Saarto Kuvat Heli Hirvelä, Nanten

Lattiapinnoitevalmistaja Nantenilla pyyhkii hyvin. Koronavuosi 2020 sujui varsin staattisesti, sillä lattioiden viimeistely ajoittuu projekteissa loppusuoralle. Yhtiö on toki käyttänyt korona-ajan hyväksi esimerkiksi brändi- ja järjestelmäuudistusten tekemiseen, ja tänä vuonna kaikki markkinat vetävätkin jo elpymisen imussa.

Kuvassa Mona Grannenfelt.

Mona Grannenfelt.

Vuonna 1963 perustettu Nanten on tuusulalainen perheyritys, jota hallituksen puheenjohtaja Mona Grannenfelt luotsaa jo kolmannessa polvessa. Grannenfelt on toiminut nykyisessä tehtävässään keväästä 2020 alkaen ja ollut aikaisemmin muun muassa toimitusjohtajana vuosina 2015-2019. Yrityksen tuotteita käytetään etenkin teollisuuskohteissa, mutta Nantenin pinnoitteiden pienet elinkaarikustannukset ja uusiutuvat raaka-aineet kiinnostavat yhä enemmän myös julkisissa kohteissa.

Uusiutuvat raaka-aineet ovat Nantenin vihreä valttikortti. Yhtiö muutti pinnoitteensa vuonna 2013 biopohjaisiksi – uusiutumattomia, fossiilista alkuperää olevia kemikaaleja on korvattu kasvi- ja mineraalipohjaisilla raaka-aineilla.

– Tuote on resepti. Jos leivot kakkua, niin laitatko epäeettisistä olosuhteista tullutta jauhoa vai jauhoa, jonka alkuperän pystyt tietämään? Valintaprosessissamme otamme tällaiset asiat tosi tarkkaan huomioon, Grannenfelt kertoo.

”Tuote on resepti.”

Näin Nanten on asemoitunut erinomaisesti ympäristötietoisuuden ja kestävän kehityksen kasvuun. Yritys toimii jo lähtökohtaisesti erittäin säännellyllä kemianteollisuuden alalla, jossa toimintaa ohjaa esimerkiksi ympäristölupa. Grannenfeltin mukaan vastuullisuus on muutoinkin luonnollinen osa suomalaista perheyritystä. Yrityskulttuuri on moderni ja matalahierarkinen, eikä henkilöstön sosiaalisella taustalla ole merkitystä.

Isossa kuvassa vastuullisuuden kehitys on kuitenkin kiinni myös muista toimijoista. Nantenin alalla entistä ekologisempi valmistus vaatii myös sitä, että kemikaaliyhtiöt arvoketjun edeltävissä vaiheissa kehittävät tuotteitaan kestävämmiksi.

– Tämä on varmaan se, mikä ihmisiä lannistaa. Et voi muuttaa maailmaa yksin, mutta jos teet edes yhden asian maapallon pelastamiseksi ja jätemäärän ja päästöjen vähentämiseksi, teet jo jotain, Grannenfelt rohkaisee.

Olennaista onkin juuri tekeminen, sillä pelkkä raportointi ei vielä muuta mitään.

Kuvituskuva.

Venäjä tulee jäljessä, mutta voi mennä nopeasti ohi

Venäjän markkinoilla Nanten on ollut aktiivisesti reilut kymmenen vuotta. Tytäryritys aloitti toimintansa 2010 ja siihen on panostettu viime vuosina paljon. Nanten toimii projektivetoisesti koko Venäjällä, mutta perustoiminta rullaa Pietarin ja Moskovan akselilla. Tuotteet viedään Suomesta, Pietarissa sijaitsevat tytäryhtiön pääkonttori ja varasto.

Venäjä on yksi Nantenin päämarkkinoista Suomen ja Baltian ohella. Venäjän osuus liikevaihdosta oli suurimmillaan puolet ja nykyään noin viidennes. Venäjän markkinoilla on ollut paljon haasteita vuoden 2014 jälkeen ja tunnelma maassa on Grannenfeltin mukaan ollut varsin odottava. Nyt kuitenkin tapahtuu, eikä se johdu vain koronaelpymisestä. Patoutunut kysyntä on lähdössä liikkeelle, kun venäläinen teollisuus investoi.

– Miten venäläiset suhtautuvat koronaan, niin siellä mennään elämässä eteenpäin. Siellä on ollut vähän isompiakin murheita. Vaikka yksilötasolla kansalaisten hyvinvointi ei ole tapissa, niin teollisuus vetää, mikä varmaan jossain vaiheessa myös vyöryy eteenpäin, Grannenfelt kuvailee.

”Teollisuus vetää, mikä varmaan jossain vaiheessa myös vyöryy eteenpäin.”

Niin vyöryy myös ESG. Valveutuneisuus tulee Venäjälle vähän viiveellä, ensin kuluttajalle ja siitä ylöspäin, Grannenfelt arvioi. Kierrättäminen yleistyy ja kun se pääsee täyteen vauhtiinsa, suomalaisilla on tarjota astetta syvempää kokemusta ympäristöasioista.

Toistaiseksi ruoan hintojen kanssa painiva kuluttaja ei välttämättä ole valmis maksamaan vihreydestä ylimääräistä. Suomessakaan ei enää olla, sillä siitä on tulossa itsestään selvyys. Kun vastuullisuus- ja ilmastoasiat ovat odotuksissa, niistä ei makseta, mutta niiden laiminlyönti karkottaa asiakkaat. Sama prosessi lienee edessä Venäjälläkin.

Kuvituskuva.

Vihreys ei ole lähivuosien koko kuva

– Se mikä Venäjässä pitää muistaa, on, että sitten, kun he päättävät jotakin, he menevät ohi. Ja Venäjä vaatii aina sertifikaattia, sitten ei riitä sanahelinät, vaan pitää olla dokumenttia ja mittausta, tulee tietyt arvot ja niissä raameissa on pysyttävä. Mitä ne tulevat olemaan, en tiedä, mutta varmasti niitä tulee, Grannenfelt pohtii.

Toinen kysymys on se, milloin vastuullisuusvaatimukset siirtyvät kuluttajista ammattiasiakkaisiin. Rakentamisessa puhutaan paljon valmistusprosessin päästöistä ja asennetun tuotteen vaikutuksista sisäilmaan. Sisäilman kohdalla ekologisuus on tällä hetkellä kovassa huudossa, mutta se ei Grannenfeltin mukaan vielä näy Venäjällä. Valmistusprosessin päästöt eivät aina kiinnosta ammattiasiakasta Suomessakaan, vaan hinta painaa vaakakupissa enemmän. Samoin Venäjällä kaupan voi toistaiseksi ratkaista esimerkiksi toimitusvarmuus, vaikka tuote olisi kuinka kilpailijaa ekologisempi.

Kun tämä muuttuu, Nanten on jo ottanut määrätietoisesti edelläkävijän askeleensa. Eikä ekologisuuden taustalla ei ole vain raaka-ainevalinnat tai prosessien puhtaus, vaan myös tuotteen kestävyys.

– Välillä monia ihmisiä hämmentääkin, että pystyt tuotteellasi ratkaisemaan kestävän kehityksen ongelmaa jo siinä, että vaikka rakennuksen käyttötarkoitus muuttuu, lattia pysyy ja mukautuu. Sitä ei tarvitse ottaa pois ja aiheuttaa jätettä, vaan se voi olla siinä 50 vuotta ja sitä voi vain huoltaa. Me pidetään sitä täällä aika hienona asiana, Grannenfelt kertoo.

Nanten Group Oy

Artikkeli on julkaistu Venlassa 2/2021. Lue näköislehti jäsentunnuksilla:

Venla 2/2021


Eikö yrityksesi ole vielä jäsen? Tutustu jäsenyyteen:

Jäsenyys

Back top top