Skip to Content
Teema

Kasvua ruplissa – Venäjän-kaupan tunnusluvut riippuvat mittarista

Teksti ja kuvat: Patrik Saarto

Koko artikkelin lukeminen edellyttää kirjautumisen jäsentunnuksilla.

Syksyn 2018 Venäjän-kaupan barometrin tulokset julkaistiin tiistaina Etelärannassa. Luvut kertovat ennen kaikkea odottavista mielialoista, mutta niistä on myös mahdollista tehdä hyvinkin erilaisia johtopäätöksiä.

Esimerkiksi vienti oli supistunut useammalla kuin viime keväänä, mutta liiketoiminnan voimakasta kasvua odottaa nyt useampi kuin keväällä. Kasvusta, kasvun odotuksista tai vaakalennosta raportoivia on niin Venäjän-liiketoiminnan, viennin kuin tuonninkin kohdalla entiseen tapaan valtaosa vastanneista.

Viennin supistuminen ei välttämättä ole vielä yrityksen Venäjän-toiminnan koko totuus, sillä monet ovat korvanneet vientiään paikallisella tuotannolla. Näin on esimerkiksi barometrin julkaisutilaisuudessa puhujavieraana olleen Kiillon tapauksessa.

Rakennusalalla Venäjän toimintaympäristö on muuttunut uuden, tiukemman asuntorahoituslain myötä. Kun rahoitusta ei enää saa kerätä suoraan tulevilta asukkailta, voivat volyymit laskea ja asuntojen hinnat nousta. Niin ikään puhujavieraana ollut Bonava kertoi paikallistason kuitenkin pitävän laadukkaista kansainvälisistä toimijoistaan kiinni.

Yritykset yhteen keskustelemaan ja sparraamaan

Syksyn barometrin tulokset esitteli perinteiseen tapaan SVKK:n toimitusjohtaja Jaana Rekolainen. Rekolaiselta kysyttiin, mitä SVKK voi tehdä tässä haastavassa tilanteessa Venäjän-kaupan eteen.

Rekolaisen mukaan pakotteet ja ruplan kurssi eivät riipu kauppakamarista, mutta haastavassa tilanteessa yritykset on koottava yhteen sparraamaan toisiaan.

– Silloin tarvitaan sitä, että yritykset kokoontuvat yhteen ja sparraavat toisiaan, että miten muut yritykset ovat joistakin tilanteista selvinneet ja vaihtavat kokemuksia. Se on tällaisessa haasteellisessa tilanteessa arvokkainta, hän vastasi.

SVKK:n toimitusjohtaja Jaana Rekolainen muistutti kauppakamarin olevan haastavien markkinoiden asiantuntija.

Kuten päivän puhujavieraiden esityksistäkin kävi ilmi, ei Venäjä liiketoimintaympäristönä ole muuttunut mitenkään mahdottomaksi. Rekolainen korostikin rohkaisun ja neuvojen tärkeyttä.

– Nyt tarvitaan yritysten rohkaisua, neuvoja ja oikeaa tietoa, että miten toimimalla tästäkin ajasta pystyy ottamaan parhaan hyödyn irti ja selviytymään näissä olosuhteissa. Se on mielestäni se, mitä voimme tehdä – koota yrityksiä yhteen keskustelemaan ja vaihtamaan ajatuksia, Rekolainen päätti.

Back top top