Sopeutuminen ja kilpailukyky ovat nyt avainasemassa Venäjän-kaupassa – ”Jos pärjää Pietarissa ja Moskovassa, pärjää Siperiassakin”
![](https://www.eastcham.fi/wp-content/uploads/2019/05/Baro-2019-kansikuva-2.jpg)
Aspo Oyj:n toimitusjohtaja Aki Ojanen ja Raute Oyj:n toimitusjohtaja Tapani Kiiski kevään 2019 barometrin julkaisutilaisuudessa Etelärannassa.
Tuore Venäjän-kaupan barometri on jälleen julkaistu. Kevät 2019 ei tuonut muutosta perusuraan – laskeva trendi jatkuu – mutta samalla Venäjällä aukeaa yhä uusia liiketoiminta-alueita mahdollisuuksineen.
Venäjän markkinoita tuntevat ovat jo pitkään saaneet seurata, kuinka ympäristöasiat on otettu vahvalla valtion otteella luupin alle. Ympäristön lisäksi tahtotilaa määrittävät Venäjän presidentin Vladimir Putinin viime toukokuiset ukaasit, jotka patistavat kehittämään esimerkiksi asumista ja infrastruktuuria.
Metsäsektorilla suomalaisyritysten tilauskirjat ovat vihertäneet jo pitkään ja paluukyydissä tuodaan puuta. Teollisuuden modernisaatiotarpeet osuvat Suomen Venäjän-viennin tilastopiirakan vahvimpaan koneiden ja laitteiden lohkoon. Unohtaa ei sovi aikamme trendiä eli digitalisaatiota Venäjälläkään.
#Venäjä'n-kaupan kevään 2019 #barometri on julkaistu! Tutustu tuloksiin: https://t.co/w1TicpSWqy #SVKK @EastOfficeFI @Elinkeinoelama @K3FIN @suomenyrittajat pic.twitter.com/b1XKnNDZGt
— EastCham Finland (@EastChamFi) May 6, 2019
Aavalla Venäjän-markkinalla on kuitenkin ollut viime vuodet tuulista ja lahkeet lepattavat edelleen. Ruplan kurssi on alkuvuonna tasaantunut, mutta epävarmuus talouden ja kysynnän kehityksestä haastavat yrityksiä. Kuinka pärjätä Venäjällä näinä turbulentteina aikoina, jolloin pari twiittiäkin riittää heiluttamaan maailman pörssejä?
– Tietysti on hyvä katsoa, miten talous kehittyy, mutta aika harva on BKT-vetoinen – oma kilpailukyky ratkaisee. Jos pärjää Pietarissa ja Moskovassa, pärjää Siperiassakin, sanoi monialayhtiö Aspon toimitusjohtaja Aki Ojanen kevään barometrin julkaisutilaisuudessa.
"Venäjän markkina äärimmäisen kilpailtu. Venäjällä on joka vuosi helpompaa tehdä töitä. Liiketoimintaedellytyksin mitattuna sijalla 31. Huima nousu vuodesta 2012" @AkiOjanen @AspoPlc Venäjän-kaupan #barometri'ssä. @SVKK_FRCC @EastOfficeFI @Elinkeinoelama @K3FIN @suomenyrittajat pic.twitter.com/kaXRCwZWan
— Satu Niemelä (@SatuNiemel2) May 6, 2019
Vaikka Venäjä on äärimmäisen kilpailtu markkina, on Aspolle Venäjän sisältävä itämarkkina tuonut kasvua joka vuosi. Ojanen nostikin esiin Venäjän sisäisen ostovoimapariteetin, joka osoittaa esimerkiksi teollisuuden olevan kansainvälistä vertailua suurempi. Samalla ”villi itä” liiketoiminnan arjessa on vuosi vuodelta vähentynyt.
– Venäjän talous on suurempi kuin se monella mittarilla muuten näyttää. Paljon löydämme syitä, miksi siellä on vaikeaa, mutta olen sanonut jo vuosia, että Venäjällä on joka vuosi helpompaa tehdä bisnestä, Ojanen kertoi.
Sekä epävarmuutta että mahdollisuuksia
Myös teknologiaa ja palveluja puutuotealalle tarjoava Raute Oyj on menestynyt Venäjällä hyvin – viimeksi maaliskuussa Venäjältä tuli yhtiöille 12 miljoonan euron laitetilaus.
Rauten toimitusjohtaja Tapani Kiisken mukaan Venäjän osuus esimerkiksi maailman vanerin tuotannosta on alhainen, mutta sisältää siksi paljon potentiaalia.
Venäjä on @RauteOyj'lle tärkeä markkina. Iso määrä green field -hankkeita meneillään. Raute avaa service centerin Kiroviin kesällä 2019. @TapaniKiiski #Venäjä'n-kaupan #barometri'ssä
@SVKK_FRCC @EastOfficeFI @Elinkeinoelama @K3FIN @suomenyrittajat pic.twitter.com/VgoJpSaQ2Q— Satu Niemelä (@SatuNiemel2) May 6, 2019
– Venäjän osuus maailman vanerintuotannosta on alle neljä prosenttia. Potentiaalia kehittyä on valtavasti. Isoin rajoittava tekijä on puunkorjuuinfra, Kiiski totesi barometrin julkaisutilaisuudessa.
Venäjällä on Kiisken mukaan myös tapahtumassa kulttuurinen muutos, jossa uudet johtajasukupolvet panostavat enemmän laitteiden kunnossapitoon. Tämä näkyy Rautella huoltopalveluiden kysynnän vahvistumisena.
Oheisella videolla Kiiski kiteyttää barometrin tulokset – epävarmuus lisääntyy, mutta mahdollisuudet ovat edelleen olemassa. Tästä kertoo esimerkiksi se, että investointeja suunnittelevien yritysten osuus nousikin syksyn 21 prosentista nyt 26 prosenttiin.
– Viennin heikentynyt kehitys ei tullut yllätyksenä. Toisaalta barometrin avoimet kommentit vahvistavat kuvaamme siitä, että kasvun potentiaalia on joillakin toimialoilla, kuten ympäristöteknologiassa, merkittävästi. Protektionismi ja lokalisointivaatimukset kasvattavat yritysten investointiaikeita, Suomalais-Venäläisen kauppakamarin toimitusjohtaja Jaana Rekolainen kommentoi barometrin tuloksia lehdistötiedotteessa.
Sama viesti kuului myös barometrin vastaajien avoimissa vastauksissa, joista pari oheisissa twiiteissä.
#Venäjän-kaupan #barometri'n vastaajilla talouden ja kysynnän epävarmuus on noussut suurimmaksi haasteeksi. Sopeutumisen ja markkinoilla pysymisen merkitys on suuri. #SVKK @EastOfficeFI @Elinkeinoelama @K3FIN @suomenyrittajat pic.twitter.com/tXWPEZLp7Q
— EastCham Finland (@EastChamFi) May 6, 2019
#Venäjä'n-kaupan #barometri'n vastaajien keskuudessa investointeja Venäjälle suunnittelevien osuus on noussut 21 % -> 26 %. Yksi nouseva ala kaupassa on #ympäristö'ratkaisut. #SVKK @EastOfficeFI @Elinkeinoelama @suomenyrittajat pic.twitter.com/BAJ76Ry96r
— EastCham Finland (@EastChamFi) May 6, 2019