Skip to Content
Teema

Verkkokauppa se on joka kannattaa – ”Venäläinen kuluttaja on valmis maksamaan hieman enemmän”

Verkkokauppa on kasvanut käsi kädessä internetin kanssa ja laajenee yhä universumin lailla.

Venäjän saralla uuden sysäyksen on antanut maan suurimpiin kauppapaikkoihin lukeutuva Ozon.ru, joka avasi hiljattain ovensa cross-border-kaupalle.

Ulkomaisten toimijoiden ei enää välttämättä tarvitse perustaa kokonaan omaa, venäjänkielistä verkkokauppaa Venäjän markkinoita varten, vaan Ozon.ru tarjoaa valmiin alustan, markkinat ja toimituskanavat.

”Venäjällä on netin äärellä valtava määrä ostovalmiita ihmisiä.”

Ozonin avulla Venäjällä tuntematon brändi voi ensin testata tuotteitaan ja tehdä itseään tunnetuksi, ennen kuin liikennettä aletaan ohjaamaan omaan, venäjänkieliseen verkkokauppaan. Parhaimmillaan Ozonin alusta ja yrityksen oma verkkokauppa tukevat toisiaan.

Verkkokauppa on myös siitä kätevä myynnin muoto, että koska kyseessä on kuluttajien yksityinen kauppa, pakotteet eivät koske sitä. Venäjän tullin kannalta kyse on yksityisestä tuonnista.

Verkkokauppakoulutus.

Suomalais-Venäläisen kauppakamarin verkkokauppakoulutuksen emännöi koulutusvastaava Elena Niininen.

Tuoreita kokemuksia verkkokaupan aloittamisesta Ozonin alustalla jaettiin Etelärannassa Suomalais-Venäläisen kauppakamarin koulutuksessa, jossa yhtenä kouluttajana oli myös Ozonin ulkomaisista kauppiaista vastaava Maria Tsukanova.

Maria Tsukanova, ovatko suomalaiset tuotteet tuttuja venäläisessä verkkokaupassa?

– Hyvin vähän. Suomalaiset tuotteet ovat laadukkaita ja ympäristöystävällisiä, mutta ne tunnetaan lähinnä Pietarin alueella. Meillä on näköpiirissä joitakin suomalaisia tuotteita, joista monia kyllä tuodaan nykyään maahan, mutta jotka haluamme saada esille muiden tuotteiden rinnalle ja tehdä näin tutuksi kuluttajille.

Mille suomalaisille tuotteille olisi nyt kaikkein eniten kysyntää?

– Vaatteet hallitsevat verkkokauppaa ja Ozonkin kokoaa nyt omaa vaatevalikoimaansa. Vaatteet, kengät ja lastentarvikkeet johtavat, mutta terveys- ja kauneustuotteet ovat myös kysyttyjä. Arjen tavaroita, joilla on pienet katteet, mutta suuret volyymit.

Suomalaiset tuotteet ovat usein kalliita. Onko siitä haittaa?

– Emme näe hinnan olevan ongelma, venäläinen kuluttaja on valmis maksamaan hieman enemmän. Keskiluokka kasvaa ja kalliita tuotteita ostetaan etenkin lapsille, jos ne ovat laadukkaita ja ekologisia. Turistit tuovat laukuittain tavaraa Euroopan-matkoiltaan, joten miksi heille ei voisi tarjota tuotteita myös kätevästi verkossa. Toimituskulut voivat olla haaste, mutta jos ne pysyvät maltillisina, suomalainenkin hinta on maksettavissa.

Väheneekö venäläisten matkailu Suomeen, jos kaiken saa netistä?

– En usko, että venäläisten kiinnostus Suomea kohtaan perustuu pelkästään shoppailuun. Matkailu on ihmisille hengen ja kulttuurin ravintoa.

Millaisia neuvoja antaisit suomalaisille yrityksille?

– Neuvoni on, että älä pelkää Venäjän markkinaa. Olen huomannut, että monet pitävät Venäjää tuntemattomana ja vaikeasti ymmärrettävänä markkinana, eivätkä tiedä, mitä sieltä odottaa. Venäjällä on netin äärellä valtava määrä ostovalmiita ihmisiä, jotka seuraavat mainoksia ja bloggaajien suositteluja.

Muut koulutuksessa esiintyneet yritykset olivat Flying Lynx, Treesixty, WCargo ja Naskama.

Suomalais-Venäläisen kauppakamarin jäsenet saavat koulutuksista 25 % alennuksen. Jos yrityksesi ei ole vielä jäsen, tutustu jäsenyyteen:

Jäsenyys

Tulossa jäsenille:

SVKK Club: Wildberries-verkkokauppa – väylä Venäjän markkinoille

Lue myös:

Verkkokauppajätti Ozon.ru avasi ovensa cross-border-kaupalle

Tullivapaiden verkko-ostosten hintaraja vaihtuu Venäjällä 200 euroon per ostos – nyt ehdotetaan rajan kiristystä jopa 20 euroon asti

Back top top