Skip to Content
Tapahtumaraportit

Kevättä ilmassa – Venäjän-kaupan barometrin luotto omaan tekemiseen näkyi ja kuului myös julkaisutilaisuudessa

Venäjän-kaupan kevään 2018 barometri kertoo, että vaikka usko Venäjän talouden kasvuun horjuu, on yrittäjien luotto oman Venäjän-kaupan kasvuun entistä vahvempaa.

Tuore Venäjän-kaupan barometri julkaistiin Etelärannassa tiistaiaamuna 8. toukokuuta kirkkaan kevätauringon noustua taivaalle. Sää ilmensi barometrin tuloksia erinomaisesti – takana on talvikausi eikä kesä ole välttämättä tänäkään vuonna helteinen, mutta lisääntyvää valoa ja aurinkoa on joka tapauksessa odotettavissa.

Barometrin julkaisutilaisuudessa kuultiin kaksi rohkaisevaa puheenvuoroa haasteiden kohtaamisesta ja selättämisestä Venäjän-markkinoilla. Valiota kohtasi vuonna 2014 tilanne, jossa itäraja suljettiin yllättäen elintarvikkeilta. Ukrainan kriisin seuraukset nostivat myös terveysalan teknologiaa valmistavassa Lojerissa niskakarvat pystyyn. Kumpikaan ei kuitenkaan hyytynyt paikoilleen tai perääntynyt markkinoilta.

Yleisökin pääsi arvioimaan liiketoiminnan ja viennin kasvua ennen tulosten esittelyä – tulokset jutun lopussa!

 

Valio ei ole tinkinyt laadustaan

Valion tuotannon ja logistiikan johtaja Mika Koskinen kertoi, ettei Valiolla ollut kriisin puhjettua montaakaan kuukautta aikaa saadaa toimintaa takaisin uomiinsa. Valiolla oli markkinoilla hyvät asemat, eikä niitä saanut menettää.

– Laajensimme toimintaa omalla tehtaallamme Moskovan lähellä, tutustuimme uusiin partnereihin ja lähdimme tekemään Valion tuotantoa enemmän Venäjällä, Koskinen muisteli.

Mika Koskisen mukaan venäläisestä kuluttajasta on tullut huolellisempi – edulliset tarjoukset ja pienemmät pakkauskoot kiinnostavat aiempaa enemmän.

Koskisen mukaan Valiolla oli mahdollisuus palata hyvinkin nopeasti sanktioita edeltävälle tasolle, mutta vaarallisella tavalla – tinkimällä laadusta. Valio päätti kuitenkin säilyttää kilpailuvalttinsa ja luottaa maltilliseen kasvuun.

– Mikäli olisimme pilanneet laatumielikuvamme tuomalla mitä tahansa tuotteita markkinoille, olisimme aika nopeasti huomanneet, että suurin arvomme ei enää kannakaan meitä.

”Lähdimme tekemään Valion tuotantoa enemmän Venäjällä.”

Samalla Valio olisi luopunut siitä erityisyydestä, jonka myötä sen kannattaa Venäjän markkinoilla ylipäätään olla. Koska myötätuuli on muillekin myötätuuli ja vastatuuli muillekin vastatuuli, painottaa Koskinen juuri erityisyyttä, esimerkiksi patentoitua innovaatiota. Jos tyytyy tekemään samaa kuin muut, joutuu vastatuulessa helposti poistumaan markkinoilta.

Oheisella videolla Koskinen kommentoi barometrin tuloksia.

Lojer panosti kun muut vetäytyivät

Lojer on myynyt ensimmäiset terveysteknologian tuotteensa itärajan taakse jo vuonna 1978 ja aloittanut suoran viennin vuonna 1993, mutta kunnolla yritys lähti Venäjän-markkinoille kymmenisen vuotta sitten. Lojer perusti oman edustuston vuonna 2009 ja vuonna 2012 Venäjästä tuli Lojerin suurin vientimaa.

– Perustimme oman edustuston, uudistimme tuotteemme, lokalisoimme ne Venäjälle sopiviksi. Myynti, markkinointi, jakelutiet, dokumentaatio – kaikki venäläisille suunnattuna, Lojerin toimitusjohtaja Ville Laine kertasi yhtiön kehitysvaiheita tilaisuudessa.

Yksi tärkeimmistä asioista oli paperiasioiden laittaminen niin viimeisen päälle kuntoon, ettei kenelläkään ole niistä huomautettavaa. Sen johdosta yhteistyö Venäjän tullin ja viranomaisten kanssa on Laineen mukaan sujunut ongelmitta ja vuosikaudet.

Ville Laineen mukaan venäläiset arvostavat tuotteiden laatua ja kestävyyttä.

Vuonna 2014 kriisi mylläsi alan markkinat kokonaan – esimerkiksi saksalaiset ja yhdysvaltalaiset firmat alkoivat perääntyä.

– Silloin muistui mieleeni vuorineuvos Kim Granin esitys yhdessä seminaarissa, jossa hän kertoi Nokian Renkaiden kokemuksesta, että Venäjällä tulee aika ajoin tällaisia kriisejä ja silloin kun muut luikkii karkuun, silloin pitää iskeä ja satsata. Me teimme juuri näin, Laine sanoi.

”Kriisi on ilman muuta kääntynyt meille plusmerkkiseksi.”

Vuonna 2015 Lojer muutti edustustonsa tytäryhtiöksi ja lisäsi resursseja sillä seurauksella, että vuonna 2017 Lojerista tuli Laineen mukaan Venäjän suurin sairaalakalusteiden maahantuoja.

– Vaikka volyymimme on tippunut kriisiä edeltävästä ajasta, niin olemme onnistuneet kasvattamaan markkinaosuuttamme rajusti. Kriisi on ilman muuta kääntynyt meille plusmerkkiseksi, hän iloitsi.

Oheisella videolla Laine kommentoi barometrin tuloksia.

Venäjän-kaupan uskotaan kasvavan

Kevään 2018 Venäjän-kaupan barometrissa viennin ja tuonnin kasvusta kertoi kolmannes vastaajista ja liiketoiminnan kasvusta vajaa puolet, mikä merkitsee lievää laskua viime syksyn barometrista. Kun syksyllä Venäjän talouskasvuun luotti kaksi kolmesta vastaajasta, on nyt luottoa jäljellä enää alle puolella.

Yli puolet vastaajista uskoo kuitenkin Venäjän-kaupan kasvavan seuraavan puolen vuoden aikana, sekä viennin, tuonnin että liiketoiminnan mittareilla. Luottamus omaan toimintaan on vahvempaa kuin viime syksynä, etenkin palveluiden, kuljetuksen ja suunnittelun toimialoilla.

Julkaisutilaisuuden yleisökin sai ilmaista arvionsa tulevasta ennen vastaavien barometritulosten esittelyä – ja oli aivan samoilla linjoilla. Kuten oheiset selaimessa vastattavan mentimeter-äänestyksen tulokset osoittavat, kaksi kolmannesta yleisöstä uskoo liiketoimintansa ja puolet vientinsä kasvavan seuraavan puolen vuoden aikana.

Kaksi kolmannesta julkaisutilaisuuden yleisöstä uskoo liiketoimintansa kasvavan Venäjällä.

Puolet tilaisuuden yleisöstä uskoo vientinsä kasvavan seuraavan puolen vuoden aikana.

Venäjän-kaupan barometri toteutetaan kahdesti vuodessa Suomalais-Venäläinen kauppakamarin, Elinkeinoelämän keskusliiton, Keskuskauppakamarin, East Office of Finnish Industriesn ja Suomen Yrittäjien yhteistyönä. Tutkimuksen on toteuttanut Taloustutkimus Oy puhelinhaastatteluina ajanjaksolla 14.3. – 3.4.2018. Haastatteluja tehtiin yhteensä 300.

Back top top