Aktiivisuusrannekkeet ja älykellot kävivät hyvin kaupaksi Venäjällä
Suurimman potin markkinoista haukkasi Applen älykello Apple Watch.
Aktiivisuusrannekkeiden ja älykellojen myynti Venäjällä kasvoi viime vuonna 3,8 miljardiin ruplaan (56 milj. euroa), mikä oli 43 prosenttia enemmän kuin vuonna 2015. Suurimman potin markkinoista haukkasi Applen älykello Apple Watch. Aktiivisuusrannekkeita ja älykelloja myytiin viime vuonna yhteensä 270 000 kappaletta.
Talouslehti RBC:n haastattelemien markkina-asiantuntijoiden mukaan myynnin ripeää kasvua selittävät älyrannekkeiden nopeassa tahdissa laajentuneet uudet ominaisuudet ja venäläisten kasvanut kiinnostus terveellisiä elintapoja kohtaan.
Kappalemääräisesti älyrannekkeiden myynti kasvoi 11 prosenttia, mutta arvoltaan yli 40 prosenttia. Tämä selittyy sillä, että viime vuonna kasvoi erityisesti kalliimpien mallien kysyntä. Viime vuonna ostettujen älykellojen keskihinta asettui 350 euron korville.
Elektroniikkaketju Svjaznoin arvioiden mukaan valtaosan älyrannekemarkkinoista haukkasi Apple Watch, joka päätyi arviolta joka neljännen älykellon ostaneen venäläisen ranteeseen. Kärkikolmikkoon mahtuivat Applen lisäksi myös Samsung ja Sony.
Aktiivisuusrannekkeiden kappalemääräinen myynti tuplaantui viime vuonna ja arvoltaan niiden myynti kasvoi noin kolmanneksen. Aktiivisuusrannekkeista maksettiin viime vuonna keskimäärin 50 euroa kappaleelta. Myydyimmät merkit olivat kiinalaiset Xiaomi ja Huawei sekä amerikkalainen Jawbone