Skip to Content
Klubit

Venäläinen verkkokauppajätti Wildberries tähyää Suomeen jo tänä vuonna

Wildberries luottaa omaan logistiikkapalveluun yhtenä tärkeimmistä kilpailueduistaan.

Yksi Venäjän suurimmista kansainvälisiistä verkkokaupoista, vuonna 2004 perustettu Wildberries, laajentaa EU-markkinoille. Sivut avattiin hiljattain Puolassa ja kunnianhimoiset suunnitelmat koskevat muiden EU-maiden ohella myös Suomea. Noutopisteiden ohella Suomeen saattaa tulla lisäksi logistiikkaa ja koulutusta.

Wildberriesin alustalla on tällä hetkellä esillä yli 31 000 brändiä. Kuusi miljoonaa päivittäistä kävijää tekee 750 000 tilausta joka päivä. Valikoimissa on myös suomalaisia tuotteita, joita arvostetaan ennen kaikkea laatunsa ja käytännöllisyytensä ansiosta.

Wildberries vieraili helmikuun alussa Helsingissä Suomalais-Venäläisen kauppakamarin, Suomen tekstiili & muoti ry:n sekä Kaupan liiton vieraana.

Kuinka suomalaisyritys voi aloittaa yhteistyön Wildberriesin kanssa, kehitysjohtaja Vjatšeslav Ivaštšenko?

– Myynnin aloittamiseksi Wildberriesissä kanssamme solmitaan toimitussopimus. Kaiken muun – asiakastyön, kuljetukset ja myynnin kuudella markkinalla, eli Venäjällä, Puolassa, Valko-Venäjällä, Kazakstanissa, Kirgisiassa ja Armenissa – me otamme hoitaaksemme.

Entä jos venäläinen yritys haluaa myydä suomalaisille asiakkaille?

– Niin suomalaiset kuin ulkomaalaisetkin yritykset voivat myydä tuotteitaan Wildberriesin kautta sen jälkeen, kun olemme avanneet Suomeen noutopisteitä ja kuljetuspalvelun. Suunnittelemme kaupankäynnin aloittamista Suomessa jo tämän vuoden aikana.

– Aiomme myös perustaa asiantuntijakeskuksia, joissa annamme koulutusta verkkokauppaan tavarantoimittajillemme. Kartoitamme lisäksi potentiaalisia paikkoja logistiikkakeskuksen rakentamiseksi Euroopan Unionin alueelle.

Kerroitte, että teillä on oma logistiikka. Kuinka se toimii?

– Kyllä, Wildberries toimittaa tilaukset oman logistiikkapalvelun avulla. Pidämme sitä yhtenä tärkeimmistä kilpailueduistamme, sillä siten voimme varmistaa, että palvelumme on korkealaatuista niin kumppaneillemme kuin asiakkaillemme ja toimitusajat pysyvät hallinnassamme.

Mitkä tuotteet ovat kaikkein kysytyimpiä Wildberriesissä? Millaisia trendejä venäläisessä verkkokaupassa on tällä hetkellä?

– Näemme, että venäläisten kiinnostus Wilberriesiä kohtaan kasvaa. Liikevaihtomme kasvoi vuonna 2019 95 prosenttia edellisvuodesta ja oli 3,1 miljardia euroa. Kysytyimpiä tuotteitamme ovat vaatteet, jalkineet ja asusteet, jotka muodostavat lähes 70 prosenttia liikevaihdosta. Voimakkainta kasvu on työkaluissa, elintarvikkeissa, elektroniikassa ja lemmikkieläintarvikkeissa.

Kuva: Wildberries.

Kuinka tunnettuja suomalaiset tuotteet ovat venäläisessä verkkokaupassa?

– Suomessa valmistetut tuotteet ovat laajasti tunnettuja Venäjällä ja kuluttajat kaikissa toimintamaissamme arvostavat niiden laatua. Sivuillamme on yli 3000 nimikkeen edestä suomalaisia tuotteita – päällysvaatteita, jalkineita, lastentarvikkeita ja kauneustuotteita. Luotamme korkeaan potentiaaliin yhteistyössä suomalaisten valmistajien kanssa.

Mitkä suomalaiset tuotteet ovat kaikkein kysytyimpiä venäläisessä verkkokaupassa?

– Suomalaisten tuotteiden suosio perustuu siihen, että ne ovat käytännöllisiä ja laadukkaita. Kaikkein kysytyimpiä suomalaistuotteita vuonna 2019 olivat käsineet ja rukkaset, naisten nahkasaappaat ja korkokengät, toppatakit, meikit, hiustenhoitotuotteet sekä lasten haalarit, myssyt ja saapikkaat. Olemme valmiit laajentamaan valikoimiamme ja yhteistyötämme uusien yritysten kanssa.

Millaisia vinkkejä voit antaa suomalaisille yrityksille, jotka ovat kiinnostuneita venäläisestä verkkokaupasta?

– Tärkein neuvo on olla aktiivinen asiakkaiden kanssa verkkokaupan kanavillaan. Niin Suomessa kuin Venäjälläkin kuluttajat tilaavat verkosta yhä enemmän päivittäistavaroita. Verkkokaupat säästävät kiireisten ihmisten aikaa ja mahdollistavat toimituksen kotiin. Nykyisessä maailmassa menestyvät ne yritykset, jotka aloittavat verkkokaupan nopeasti ja tehokkaasti. Wilberriesin kaltaisten suurten alustojen avulla on mahdollista kasvattaa asiakaskuntaa merkittävästi ja laajentua uusille markkinoille.

Lue myös:

Verkkokauppa se on joka kannattaa – ”Venäläinen kuluttaja on valmis maksamaan hieman enemmän”

Back top top