![Venäjä siirtää 17 000 kilometriä paikallisteitä federaatiolle kunnossapidon parantamiseksi](/cache/media/s/shutterstock_24250465.44b219d4b234f3b6bc3fbb8a55156f6b.jpg)
Osan paikallisteistä siirto federaatiolle keventäisi alueiden korjausvelkaa. Kuvituskuva.
Venäjä siirtää 17 000 kilometriä paikallisteitä federaatiolle kunnossapidon parantamiseksi
Suunnitelmien mukaan siirto tapahtuisi asteittain vuoteen 2031 mennessä.
-
Venäjän liikenneministeriö suunnittelee siirtävänsä 17 000 kilometriä paikallisteitä federaation vastuulle.
-
Tieverkko on heikossa kunnossa etenkin vähävaraisimmilla alueilla.
-
Venäjän on määrä lähes kaksinkertaista investoinnit tieinfraan seuraavan kuuden vuoden aikana.
Venäjän liikenneministeriö suunnittelee parantavansa tieverkon kunnossapitoa siirtämällä 17 000 kilometriä paikallisteitä federaatiolle, kertoo Vedomost. Siirto tehtäisiin asteittain vuoteen 2031 mennessä.
Tieinfrastruktuurin kunnossapito kevenee näin paikallisesti ja alueet voivat keskittyä jäljelle jääneiseen tieverkkoon. Tilanne on jo hälyttävä – Infrastruktuuritalouden keskuksen varajohtaja Pavel Tšistjakov arvioi Vedomostille, että 40-60 %, joissakin tapauksissa jopa 80 %, paikallisista tieverkoista ei vastaa vaatimuksia. Poikkeuksia ovat luonnollisesti vauraat alueet, kuten Hanti-Mansia ja Jamalin Nenetsia.
Tšistjakovin mukaan 17 000 kilometriä on kuitenkin vielä vähän, kaikkiaan verkkoa on 500 000 kilometriä. Hänen mukaansa toimenpide nostaa vaatimuksia vastaavien teiden osuutta 5-10 prosenttiyksiköllä. Paikallisteitä siirrettiin federaatiolle myös vuonna 2017, mutta vain 1500 kilometriä.
Virkamiehet pohtivat vielä, siirretäänkö federaatiolle vilkkaimmin liikennöityjä vai paikalliskeskusten kannalta tärkeimpiä väyliä. Jälkimmäiset ovat usein alueiden välisiä, joten ne ovat myös federaation tasolla merkittäviä yhteyksiä.
Vedomostin mukaan Venäjän tieverkon kunnossapidon menot kasvavat kuluvana vuonna 240 miljardista ruplasta 289 miljardiin ruplaan. Seuraavan kuuden vuoden aikana teiden rakentamiseen ja kunnossapitoon on määrä käyttää 11 biljoonaa ruplaa, kun edelllisenä kuutena vuotena tieverkkoon investointiin 6,4 biljoonaa ruplaa.