Skip to Content

Mitä kuuluu Pietarin kauppakeskuksille?

Rakennusyhtiö SRV:n Pietariin rakentaman Okhta Mall -kauppakeskuksen avajaisia vietettiin elokuun lopulla. Kokonaispinta-alaltaan 140 000 neliömetrin kauppakeskus on Pietarin viidenneksi suurin ja suurimpia kaupungissa viime vuosina toteutettuja vähittäiskaupan hankkeita.

Vuokrattavaa toimitilaa uudessa kauppakeskuksessa on kaikkiaan 78 000 neliömetriä, joista avajaispäivään mennessä oli 65 prosenttia vuokrattuna. SRV:n Venäjän hankekehityksestä vastaava johtaja Veli-Matti Kullas on luottavainen sen suhteen, että hankalasta markkinatilanteesta huolimatta lopuillekin tiloille löydetään vuokralaiset.

— Pietariin vuonna 2013 avaamamme Pearl Plaza -kauppakeskuksen tiloista oli avajaisissa vuokrattuna 75 prosenttia ja 12 kuukautta myöhemmin vuokrausaste oli jo 95 prosenttia. Okhta Mallissa vuokrausaste avajaisviikonloppuna on 65 prosenttia ja lisäksi 25 prosentista tiloista neuvottelut ovat edenneet viimeiseen vaiheeseen, Veli-Matti Kullas kertoi yhtiön tiedotteessa.

Rakentaminen hiipuu

Venäjän vähittäiskauppa on laulanut mollissa jo 19 kuukautta putkeen, eikä käännettä parempaan kesälläkään nähty. Pietarissa nykyisin toimivia kauppakeskuksia rasittaa yhtäältä vähittäiskaupan hiipuminen, mutta toisaalta tulevaisuuden näkymiä kohentaa kauppakeskustilojen rakentamisen väheneminen.

Kauppakeskusten rakennustahti on pudonnut jo lähes vuoden 2009 tasolle ja tänä vuonna Pietarissa avattiin Okhta Mallin lisäksi vain yksi pienehkö kauppakeskus. Kiinteistömarkkinoita seuraavan Colliers Internationalin mukaan tänä vuonna valmistuneet hankkeet kasvattivat Pietarin kauppakeskusten toimitilojen määrää 3,3 prosentilla.

Uudet hankkeet ovat lähes kokonaan jäissä ja ensi vuonna Pietarissa ei tulla avaamaan yhtään uutta suurikokoista kauppakeskusta. Seuraavia kauppakeskusavajaisia vietettäneenkin vasta vuonna 2018, jolloin ovensa on luvannut avata sijoitusyhtiö Evroinvestin 100 000 neliön kauppakeskus Hollywood.

Delovoy Peterburg-lehden haastatteleman Colliersin analyytikko Anna Nikandrovan mukaan rakennustahdin hiipuminen alkaa jossain vaiheessa heijastua nykyisten liiketilojen kysyntään. Tämä on näkynyt siinä, että vuokraamattomien liiketilojen osuus markkinoilla on jo nyt kääntynyt lievään laskuun. Kun vielä vuosi sitten keskimäärin joka kymmenes pietarilaisten kauppakeskusten liiketilaneliö oli vuokraamatta, osuus laski kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kahdeksaan prosenttiin. Nikandrova kuitenkin huomauttaa, että Okhta Mallin avautuminen saattaa lähikuukausina taas nostaa vuokraamattomien liiketilojen osuutta.

— Vaikka uusien liiketilojen tarjonnan kasvu on hidastunut, ei ainakaan lähivuosille ole näköpiirissä pulaa vapaista tiloista, Nikandrova sanoo.

Sen lisäksi, että uusista kauppakeskushankkeista on nykyisessä taloustilanteessa tullut riskialttiita, myös Pietarin kauppakeskustarjonta on alkanut lähestyä itäeurooppalaisia keskiarvoja. Pietarilaisten kauppakeskusten yhteenlaskettu liiketilojen määrä on tänä vuonna arviolta 2,8 miljoonaa neliömetriä ja väestöön suhteutettuna Pietari onkin kauppakeskusten pinta-alassa ohittanut jo Moskovan. Nykyisellään Pietarissa on 412 neliömetriä kauppakeskuspinta-alaa tuhatta asukasta kohden. Moskovassa vastaava luku on 394 ja esimerkiksi Budapestissa 557.

Valoa näköpiirissä?

Nykyisessäkin tilanteessa osa pietarilaisista kauppakeskuksista on pärjännyt kohtalaisen hyvin. Esimerkiksi Galerian, MEGA Dybienkon, Nevski Centerin, Europoliksen ja muutaman muun kauppakeskuksen vuokrakapasiteetti on ollut täynnä ja halukkaita vuokralaisia on jouduttu jopa laittamaan jonoon. Osa kauppakeskuksista, esimerkiksi Varshavskij Express, on puolestaan reagoinut markkinoiden muutoksiin vaihtanut formaattinsa outlet-keskukseksi.

Pietarin vähittäiskaupan pudotus on viime kuukausina hidastunut ja sen volyymit ovat laskeneet koko maan keskiarvoa hitaammin. Koko Venäjällä vähittäiskauppa laski heinäkuussa viisi prosenttia, mutta pysyi Pietarissa jo lähes viime vuoden tasolla (-0,3 %). Mikäli trendi jatkuu samankaltaisena, voi vähittäiskauppa kääntyä Pietarissa kasvuun jo lähikuukausien aikana.

Toinen myönteinen signaali on se, että osa Pietarin markkinoilta viimeisten parin vuoden aikana poistuneista brändeistä on palaamassa takaisin. Yksi palaajista on Okhta Malliin tullut ranskalainen naisten- ja lastenvaateketju Kiabi, joka haukkasi yhteensä 1700 neliömetrin tilat kauppakeskuksen ensimmäisestä kerroksesta. Myös toinen Pietariin palaava vaatebrändi asettuu Okhta Malliin. Kyseessä on italialainen, vielä toissakesään saakka Galeriassa toiminut vaateketju Terranova. Brändille on vuokrattu Okhta Mallista tuhannen neliön tilat ja sen liike on tarkoitus avata lokakuun alussa. Terranova suunnittelee avaavansa Okhta Mallin liikkeen lisäksi myös neljä muuta liikettä eri puolille Pietaria.

Back top top