Skip to Content
Tapahtumaraportit

SVKK:n lokalisaatioklubin tapaamisessa suomalainen brändi ja paikallinen tuotanto oli valttia

Suomalais-Venäläisen kauppakamarin tuotannon lokalisoinnista kiinnostuneet jäsenet kokoontuivat maanantaina 2. lokakuuta lokalisaatioklubin toiseen tapaamiseen. Tilaisuudessa kuultiin ja jaettiin kokemuksia lokalisoitumisesta Venäjälle.

Alustuksissa kuultiin Peikko Group Oy:n ja Puls Nutritionin lokalisoitumisen vaiheista sekä pankkipalveluista Venäjällä. Tilaisuuden avasi SVKK:n toimitusjohtaja Jaana Rekolainen ja moderoi Advion Group Ltd:n toimitusjohtaja Ari Virtanen.

Virtasen avaussanojen viesti oli, että viennissä pitää varautua siihen, että asioiden eteneminen ottaa aikaa. Rahaa on kuitenkin maailmalla aina vapaana – se pitää vain löytää.

Tilaisuuden moderoi Advion Groupin toimitusjohtaja Ari Virtanen.

Valttina suomalainen brändi ja paikallinen tuotanto

Betonirakenteiden liitoksiin erikoistuneen Peikko Groupin kokemuksista kertoi projektijohtaja Tapani Vauhkonen. Vuonna 1965 lahtelaisesta autotallista alkunsa saaneella yrityksellä on Vauhkosen mukaan tuotantoa tänä päivänä yhdeksässä maassa.

Pietarissa Peikko Group on toiminut vuodesta 2006. Huolimatta vaikeista taloudellisista ajoista yritys päätti viime vuonna panostaa Venäjän-markkinoihin siirtämällä tuotantoa Venäjälle.

– Tämä on Pietarin alueella edelleen kilpailuetu, eli me olemme selkeä, suomalainen, laadukas brändi Venäjällä, mutta samalla voimme mainostaa, että teemme tuotetta myös Venäjällä.

Vaihtoehtoina oli tilojen vuokraaminen, ostaminen tai rakentaminen. Paikallisten kiinteistövälittäjien ehdotukset eivät pysyneet vaatimusten puitteissa, joten paras tulos tuli omalla jalkatyöllä.

Peikko päätyi ostamaan, sillä se takaa vuokraamista pysyvämmät ja rakentamista nopeammin käytettävissä olevat tilat. Lopputuloksena Peikko Group hankki suomalaisen Meka Pron kanssa tilat, jonne he avasivat yhdessä Parnas Industrial Park -yrityspuiston.

Peikko Groupin kokemuksesta kertoi projektijohtaja Tapani Vauhkonen.

Puuttuva segmentti synnytti idean

East Consultingin Tuomas Uusi-Hakala puolestaan kertoi urheiluravinteita valmistavan yrityksensä Puls Nutritionin kokemuksesta.

Idea urheiluravinteiden valmistuksesta ja myynnistä Venäjällä sai alkunsa havainnosta, että Venäjältä puuttuu kokonaan laadukkaiden, mutta edullisten urheiluravinteiden segmentti.

Vuonna 2014 perustetun yrityksen toiminnan käynnistäminen osui juuri talouspakotteiden ilmestymiseen, mutta ne ovat olleet vain hidaste. Jakelua on jo Pietarissa ja paikallinen tuotanto käynnistyy vielä tämän vuoden aikana.

Uusi-Hakalan mukaan hankaluuksia on ollut muun muassa sopimusneuvotteluissa ja ensimmäisen jälleenmyyjän kanssa, mutta niistä on otettu opiksi. Myös Puls Nutrition kokee valtiksi suomalaisen brändin ja paikallisen tuotannon.

Oheisella videolla Uusi-Hakala kertoo, millä askeleilla lokalisoituminen Venäjälle kannattaa toteuttaa. Videossa on tekstitys.

Tili Venäjälle ja kauppa ruplissa

Venäjällä tarjolla olevista pankkipalveluista alusti OP Yrityspankki Oyj:n Venäjän-edustuston päällikkö Mireta Sivonen.

Sivosen mukaan suurin osa yritysluotoista on keskittynyt suurimmille pankeille. Rahoituksen puute on silti vaivana ja rahoitusinstrumentit vielä kehittymättömiä.

– Jos Venäjälle perustaa tytäryhtiön ja avaa sille pankkitilit, niin lainaa on käytännössä mahdoton saada pariin vuoteen, Sivonen kertoi.

Toisaalta nykyinen korkotaso ei myöskään tee lainanotosta kovin kannattavaa. Tytäryhtiöitä onkin hänen mukaansa tapana rahoittaa emoyrityksen kautta.

Kauppa puolestaan on suositeltavaa käydä ruplissa venäläisen tilin kautta, sillä se on ostajalle helpompaa ja ruplan kurssi myyjälle parempi. On kuitenkin tärkeää muistaa, että tilin avaaminen vaatii venäläisen osoitteen.

Venäjän pankkipalveluista kertoi OP Yrityspankin Venäjän-edustuston päällikkö Mireta Sivonen.

 

Back top top